Nyheter24
Annons

Flygbolaget om kritiserade beslutet: "Det är mycket bättre"

Publicerad: 15 maj 2025, kl. 16:57
Uppdaterad: 15 maj 2025, kl. 17:00
Bild på några som går på ett flygplan och ett elektroniskt boardingkort.
Flygbolaget om kritiserade beslutet: "Det är mycket bättre". Foto: Johan Nilsson/TT/Skärmavbild

Ryanair är Europas största flygbolag och flög nästan 200 miljoner passagerare 2024. I vinter kommer de genomföra en förändring, som har upprört vissa. Nu förklarar Eddie Wilson, ​vd för Ryanair, tankarna bakom beslutet.

Lågprisbolaget Ryanair är Europas största flygbolag, sett till hur många passagerare de flyger varje år.

Från och med den 3 november 2025 kommer flygbolaget, med huvudkontor i Dublin, Irland, att slopa sina boardingkort i papper helt. Passagerarna kommer då bara få tillgång till sina boardingkort digitalt via Ryanair-appen.

Flygbolaget kritiseras efter beslutet

I England har beslutet kritiserats, då många passagerare är oroliga för de eventuella konsekvenser som digitaliseringen kan medföra, vilket även BirminghamLive har rapporterat om.

Annons

Det finns även de passagerare som är oroliga för hur de äldre ska hantera denna lösning. 

– Vissa äldre personer kanske har en smartphone, men det betyder inte att de vet hur man använder den. Grunderna – ja men inte mycket mer, säger en missnöjd resenär, enligt LeedLive.

Därför vill Ryanair bara ha elektroniska boardingkort

Nyheter24 har deltagit på en pressträff på Ryanairs huvudkontor i Dublin där Eddie Wilson, vd för Ryanair, berättade hur bolagets tankar gått kring att endast köra digitala boardingkort framöver.

Annons

– Att kunna samla ihop människor och informera dem är det enda sättet att göra det – och det är det jag kommer använda – 100 procent elektroniska boardingkort, säger Wilson. 

Wilson menar att det är bättre att förmedla förändringar som kan hända elektroniskt. Om ett flygplan till exempel skulle gå sönder och behövas ersättas med ett mindre kommer passagerarna behöva byta platser.

Eddie Wilson, vd för Ryanair. Foto: Jessica Gow/TT

Eddie Wilson: "Det är mycket bättre"

Att kunna förmedla ett platsbyte via deras app anser han är mer användarvänligt än att skriva ut mer papper åt alla resenärer.

– Det betyder faktiskt att man kan hantera vardagliga saker bättre, som Gate-byten. Om man måste byta flygplan för att ett har gått sönder, då har man inte möjlighet att meddela människor var de ska sitta om de har en pappersbit. Det är mycket bättre att förmedla allt sånt elektroniskt så det dyker upp i ens telefon, säger Eddie Wilson under pressträffen.    

Kommentarer

Annons
Annons
Annons