Förpackningarna i butikerna blir mindre, men priserna sänks inte i samma takt. Matpriskollen varnar i TV4-nyheterna för krympflation, ett fenomen där mängden i en produkt minskar utan att priset följer med ner. Det innebär att konsumenterna i praktiken betalar mer för mindre, ofta utan att märka det.
Svårt för konsumenterna att upptäcka skillnaden
Ulf Mazur, VD på Matpriskollen, berättar för TV4 att krympflation finns i många olika produktkategorier, från godis och ris till bröd, bönor och sköljmedel. Han förklarar:
– Att göra en förpackning mindre är inget konstigt, men krympflation innebär dessutom att styckpriset eller kilopriset ökar. Jämförpriset ökar för mig som konsument. Kommunikationen runt det är utmaningen.
Detta gör att många konsumenter oavsiktligt betalar mer för mindre mängd. Tuggummi är ett tydligt exempel där antalet bitar i en förpackning minskat från 25 till 21, samtidigt som priset ligger kvar på samma nivå.
Höga matpriser driver krympflation
Den rådande prisnivån på mat gör att många butiker väljer att minska innehållet i produkter istället för att höja priserna, eftersom man är rädd att konsumenterna annars ska sluta köpa. Mazur förklarar att handeln upplever att prishöjningar riskerar att driva bort kunder, vilket gör krympflation till ett attraktivt alternativ.
Hur mycket krympflationen kostar konsumenterna ekonomiskt är svårt att uppskatta, men Matpriskollen vill att det undersöks närmare. Mazur understryker att effekten kan vara stor för barnfamiljer:
– Tar du blöjor, för en barnfamilj slår det väldigt mycket när du går från 34 till 27 blöjor per paket. Priser sjunker, men det steg med sju procent på priset per blöja.