Finansinspektionen, FI, går nu ut med en skarp varning till allmänheten: bedragare utger sig för att representera den svenska myndigheten i försök att lura konsumenter.
”Vi uppmanar konsumenter att alltid vara försiktiga och vaksamma när de blir kontaktade”, skriver de i ett pressmeddelande.
Finansinspektionen varnar för nya bedrägerier
Bedrägeriförsöken utförs via telefon eller mejl och det handlar om någon som utger sig för att arbeta för FI. De kan även använda sig av FI:s logga eller av namn på anställda hos FI.
”Bedragarna erbjuder till exempel hjälp med att få tillbaka pengar som konsumenten tidigare har förlorat i ett investeringsbedrägeri eller pengar som konsumenten har på ett påstått bankkonto. FI kontaktar aldrig konsumenter för att hjälpa till att få tillbaka förlorade pengar. Vi hjälper heller inte till med återbetalningar för personer som förlorat pengar i investeringsbedrägerier”, skriver de.
Uppmaningen: Skydda dig och ditt BankID
De passar också på att uppmana alla att skydda sitt BankID genom att aldrig starta det, eller din bankdosa, på någon annans uppmaning. De redogör för att inga seriösa aktörer uppmanar dig eller någon annan att använda inloggningsuppgifter på det sättet, utan det är något bara bedragare gör.
MISSA INTE: BankID-versionerna stängs ner 2025 – de berörs
FI:s varningslista – se upp för dessa företag
För att undvika bedragare har FI tagit fram en varningslista där de redvisar vilka aktörer de utfärdat varningar till och som de anser ägnar sig åt bedräglig verksamhet.
”Dock behöver konsumenter vara medvetna om att bedragare snabbt kan byta namn och kalla sig för någonting annat. Därför är det viktigt att även söka efter namnet i FI:s företagsregister, där vi listar företag med tillstånd att verka i Sverige”, skriver de.