Försäljningen inom den svenska dagligvaruhandeln drar iväg inför olika högtidsfiranden. Den procentuella skillnaden, jämfört med en vanlig vecka, är som störst när det drar ihop sig mot jul. Då ligger siffran på 30 procent.
Därefter är det påskveckan och midsommarveckan som sticker ut, enligt en ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel.
"Under midsommarveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln jämfört med en vanlig
vecka", konstaterar man i rapporten.


Matvarorna vars försäljning ökar mest kring midsommar
När det vankas midsommar dukas inte sällan ett fullspäckat och traditionsenligt lunch- eller middagsbord upp.
Kanske är det därför inte särskilt oväntat att svenskarna, under midsommarveckan, plockar på sig vissa varor – som sedan länge hör högtiden till – mer än vanligt.
Men sett till den procentuella försäljningsökningen under midsommarveckan, jämfört med en normalvecka, är det faktiskt varken jordgubbar eller sill som landar på förstaplatsen.


I stället är det gräslök som ligger i toppen. Därefter följer sill och ansjovis, jordgubbar och prinskorv. Nedan kan du se hela listan:
- Gräslök: 890 procent
- Sill och ansjovis: 551 procent
- Dill: 478 procent
- Jordgubbar: 374 procent
- Prinskorv: 230 procent
- Gräddfil: 216 procent
- Glass: 150 procent
- Köttbullar: 62 procent
- Grillkorv: 51 procent