Det har varit några år av bedrägerilarm som avlöst varandra. Under våren 2024 presenterade regeringen, polisen och storbankerna ett antal åtgärder för att stävja problemet.
– Dels handlar det om att helt enkelt kasta ut kriminella ur bankernas system, Swish eller BankID och annat, sa justitieminister Gunnar Strömmer (M) vid en pressträff då, enligt Expressen, där han vidare konstaterade:
– Olika banker kommer säkerligen införa olika åtgärder. Hela syftet med allt det här är att sätta upp hinder för bedrägerierna att överhuvudtaget äga rum.


Ett år senare, under våren 2025, konstaterade polisen att brottsvinsterna från bedrägerier minskat och man pekade då på "det arbete som bedrivs för att göra det svårare för bedragare att genomföra den här typen av brott" som en bidragande orsak.
Men helt och hållet har man inte lyckats råda bot på bedrägerierna. På sistone har Nyheter24 rapporterat om bluff-sms från bedragare som utger sig för att representera allt från Postnord till Afa Försäkring.
Och nu har ännu ett företags varumärke utnyttjats i ett bedrägeriförsök.
Scandic utnyttjas av bedragare: "Inget som kommer från oss"
Det är Råd & Rön som blivit uppmärksammade på att ett falskt sms, där avsändaren ser ut att vara Scandic Hotels, börjat florera.
I meddelandet tackar man för en påstådd bokning och uppmanar mottagaren att ringa ett telefonnummer om man har några frågor. Men det hela är alltså en bluff och ett försök att få inte ont anande personer att ringa upp bedragaren.

När Nyheter24 kontaktar Scandic uppger man att man har kännedom om bedrägeriförsöket.
"Vi känner till att det har förekommit sms av detta slag, men det är inget som kommer från oss på Scandic", skriver Christoffer Houmb Sjölin, presskontakt på företaget, i ett mejl och fortsätter vidare:
"Vi kontaktar aldrig någon via mejl eller sms med uppmaning att klicka på länkar, ringa telefonnummer eller lämna ut personliga uppgifter. Vi erbjuder inte vinster, rabatter eller gratisprodukter utan att det sker inom ramen för tydliga kampanjer som kommuniceras i våra egna kanaler."
Christoffer Houmb Sjölin uppger vidare att man avråder kunder från att klicka på länkar och att lämna ut personlig information via mejl eller sms.
"Vid osäkerhet kring misstänkta bluffmeddelanden är man alltid välkommen att kontakta vår kundservice", skriver han avslutningsvis.