De senaste åren har problemen med betalningsbedrägerier varit stora. Under andra halvåret minskade bedrägerier via betaltjänster något, enligt statistik från Finansinspektionen.
Samtidigt ökade brotten där personer luras att utföra transaktioner.
– De totala bedrägerierna via betaltjänster går nedåt men det är fortsatt väldigt stora belopp som bedragarna lyckas lura konsumenter på. Dessutom är det oroande att manipulationerna ökar, kommenterade Mithra Sundberg, avdelningschef för Betaltillsyn på FI, statistiken i maj.
Ica-banken varnar för bluff
Senast i raden av företag som utnyttjas av bedragare är Ica-banken. Den som loggat in online hos banken någon gång den senaste tiden har mötts av meddelandet:
"Många kunder får bluff-sms som ser ut att komma från oss. Ring inte numret i sms:et och klicka inte på några länkar."

"Ring inte upp"
Innehållet i bluff-sms:en varierar, men det ser ut som att de kommer från Ica-banken och uppmanar kunden att ringa eller klicka på en länk.
– Kunden ska inte ringa numret och inte klicka på några länkar i sms:et. Är kunden osäker, så ska kunden kontakta Ica Banken på telefon, säger Maria Elfvelin, pressansvarig Ica Gruppen AB till Nyheter24.
Det är inte första gången Ica utsätts för bedragare.
– Att motverka bedrägerier och att skydda våra kunder är ett högt prioriterat område för oss. Bedrägeriförsöken riktat mot bankens kunder varierar i frekvens och metod över tid, säger Elfvelin.