Scandic har länge haft gratis frukost om man sover en natt på något av deras hotell, men så kommer det inte vara länge till.
Hotellkedjan kommer numera ta ut en tilläggsavgift för de gäster som vill äta frukost på hotellet, det skriver SVT Nyheter Uutiset och TV4 Nyheterna.
Alla gäster kommer få betala för hotellfrukosten
Alla gäster kommer att erbjudas frukost, men då kommer det totala priset bli dyrare än om man hade valt bort frukosten. Man kommer att kunna köpa till frukosten både före ankomst och när man väl är på hotellet.
– Vi ger gästen möjlighet till flexibilitet. Då man kan välja om man vill ha en hotellnatt med frukost, eller en hotellnatt utan frukost, säger Scandics kommunikationsdirektör Malin Selander till TV4 nyheterna.
Förändringen kommer att börja gälla på alla kedjans hotell under året.
Gästerna rasar på Scandics förändring
När TV4 gick ut med nyheten på sina sociala medier var det många som tyckte till. Flera hotellgäster menande att gratis-frukosten var "halva grejen med att bo där".
"Förstå hur många som inte kommer att välja scandic i fortsättningen. Jag är en finns iofs bättre hotell med bättre frukost.", skriver en person i kommentarsfältet och flera håller med.
"Nej tack!"
"Tråkigt, ingående frukost är ju morgonmyset att plocka och njuta av!"
"Då blir det ett enkelt val nästa gång man bokar hotell, då väljer man helt enkelt ett annat hotell där frukosten ingår".
"Oj då! Känns spontant som ett dåligt beslut".
"Då är det dags att sluta bo där då suck blir bara sämre och sämre".
Scandic om kritiken
När Nyheter24 kommer i kontakt med Malin Selander bemöter hon den kritik som beslutet har fått i sociala medier. Men hon menar att i verkligheten har beslutet tagits emot bra av gästerna.
– På Scandic är vi väldigt stolta över vår frukost. Vissa gäster vill ha frukosten när de bor på hos oss, medan andra gäster vill välja själva ifall de vill äta frukost. Därför gör vi det nu valbart för alla, och har också möjlighet att erbjuda ett ännu mer konkurrenskraftigt pris, vilket ger fler möjlighet att bo på hotell, säger hon till Nyheter24 och fortsätter:
– Vi har successivt rullat ut justeringen sedan början av året. Justeringen har mottagits väl av våra gäster – det ser vi som ett kvitto på att vi gör rätt saker när vi ökar flexibiliteten och valbarheten för våra gäster.