Ikea är ett av flera storbolag som hoppat på trenden efter en Coldplay-konsert förra veckan. Nu möts de av kritik.
Ikea får kritik: "Mobbning"
Under en Coldplay-konsert förra veckan fångades en otrohetsaffär på film i "kiss cam". Paret som filmades visade sig vara chefer på samma företag – och gifta med andra personer. Klippet har blivit viralt på sociala medier och memekonton har varit snabba med att skämta om händelsen.
Flera företag har nu hoppat på trenden – bland annat Ikea Singapore. I ett inlägg på Instagram delade de en bild på två gosedjur som kramas, med texten "HR approved", just för att en av de inblandade i otrohetsaffären är just HR-chef.
Inlägget har gillats och kommenterats av tusentals personer, och i kommentarerna verkar de flesta roas av skämtet. Men alla är inte lika glada.
"Hur är detta roligt!?", skriver en.
"Oprofessionellt, Ikea borde skämmas", skriver en annan.
"Förlåt Ikea Singapore, det här är inte coolt", skriver en tredje.
"Är mobbning socialt accepterat nu?", skriver en fjärde.
Ikea svarar på kritiken
Resumé har varit i kontakt med Ikeas pressavdelning och frågat hur de ser på kritiken.
"På Ikea har vi en ständigt pågående strategi för trendkapning – vi skapar aktuellt, lättsamt innehåll som speglar vår lekfulla och relaterbara personlighet som ett sätt att skapa kontakt och förbli relevant. Det här inlägget var en del av den strategin. Responsen var till stor del positiv, vilket visade att vår publik förstod andan bakom det", skriver Ikea Singapore marknadsföringschef Nigel Richardson i ett mejl.