Det hela började under en Coldplay-konsert när en intim stund mellan två besökare fångades på storbildsskärmen. Händelsen blev snabbt ett internetfenomen, och en av personerna som avslöjades fick till och med lämna sin VD-tjänst.
Gröna Lunds skämt
På tisdagen publicerade Gröna Lund en manipulerad bild på sin Facebooksida där paret från konserten åkte tivolits attraktion Kärlekstunneln.
Inlägget fick snabbt tusentals reaktioner och hundratals kommentarer. Vissa följare uppskattade den lekfulla tonen, medan andra ansåg att det var osmakligt att göra skämt på bekostnad av de inblandade, rapporterar Mitt i.
Marknadschefen Sebastian Delefors förklarade bakgrunden till publiceringen för Mitt i. Där berättade han att Gröna Lund ska vara en plats för lekfullhet, och att deras digitala plattformar ska spegla det. Det är därför inte ovanligt att de deltar i olika virala memes.
Samtidigt vill han betona att det ska framgå att de alltid deltar med glimten i ögat.
Kritiken ledde till borttagning
Efter att ha fått frågor om kritiken valde Gröna Lund att ta bort bilden från sociala medier.
– De allra flesta av våra följare verkar ha förstått vår intention med detta och majoritet av de reaktioner vi fått har varit positiva. Med det sagt borde vi inte ha publicerat bilden på personerna, vilket vi är självkritiska till och därför har vi nu tagit ner inläggen, skriver Delefors till Mitt i.
Fler företag har skämtat om affären
Gröna Lund är inte ensamma om att ha använt otrohetshändelsen i sin marknadsföring. Bland andra Ikea i Singapore, flygbolaget Ryanair och språkappen Duolingo har gjort humoristiska inlägg kopplade till dramat, enligt TV4.
Varumärkesforskaren Eva Ossiansson menar att humorn fungerar så länge den hålls inom vissa gränser.
– Det ses som lite humoristiskt så länge du håller det inom ramarna och ingenting katastrofalt händer i övrigt i den här historien, säger hon till TV4.