Den 27 juni fick en kvinna i Borlänge ett sms om en hotellbokning som hon inte alls kände till att hon gjort. Hon ville rätta till felet snabbt och svarade direkt på meddelandet.
Det dröjde inte länge innan hon blev uppringd av vad som senare skulle visa sig vara bedragare. De lät meddela att hennes konto blivit kapat och kopplade henne vidare till "banken" – som egentligen var en del av bluffen.

"Banken" bad henne legitimera sig med BankID, vilket gjorde att bedragarna kunde komma åt och tömma hennes konto. Men här blev kvinnan och hennes make misstänksamma, och inom 15 minuter hade de försökt spärra såväl kortet som hennes BankID.
I och med deras snabba agerande lyckades paret stoppa överföringen och pengarna återfördes till kvinnans konto.
Blivit av med 80 000 kronor
Men problemet stannade inte där. Ett par dagar senare begicks ytterligare en attack och den gången lyckades bedragarna övertrassera kvinnans konto med omkring 73 000 kronor, enligt anmälan som Borlänge Tidning tagit del av.
Totalt har paret blivit av med 80 000 kronor i samband med händelserna, men banken har avslagit deras reklamation om att få saldot återställt på kontot.
"Banken har också ett ansvar"
Paret ställer sig kritiska till att bedrägeriet kunde genomföras när banken behöver kontaktas för betydligt mindre överföringar i andra sammanhang.
”Vi har blivit utsatt för ett utstuderat bedrägeri och blivit lurade, men tycker också att banken har ansvar här”, skriver de i sin anmälan, enligt Borlänge Tidning.
Händelsen är anmäld till Allmänna reklamationsnämnden.