Kyrkan, 672 ton tung och 40 meter bred, transporteras på en trailer med 224 hjul som styrs på marken av operatör med fjärrkontroll.
Veidekke är huvudentreprenör för flytten på uppdrag av LKAB, men för ekipagets framfart ansvarar underentreprenören Mammoet från Nederländerna. Bolaget är specialiserat på avancerade flyttar – och det blir den tredje religiösa byggnaden som man transporterar, säger Davide Andreani, chef för Europa projects på Mammoet.
— För omkring 20 år sedan flyttade vi en 800 år gammal stenkyrka i Tyskland. Och 2015 flyttade vi en moské i Saudiarabien.
Transporteras fem kilometer

För moskén var det en kort tur på en kilometer, men i Tyskland var kyrkfärden dubbelt så lång som de fem kilometer som Kiruna kyrka transporteras, säger Andreani.
Alla flyttar är komplicerade på sitt sätt, svarar han på frågan om transporten genom Kiruna stad är den mest avancerade som bolaget har genomfört.
— Alla har sina egna utmaningar och det är olika krav som måste uppfyllas. Så det är alltid utmanande, men också intressant, säger han.
Ensam operatör
Ekipaget i Kiruna styrs av en ensam operatör, däremot är det många fler som är involverade på marken.
— Det är en väldigt stor pjäs vi har att flytta, så en person kan inte se allt. Därför har vi två erfarna övervakare som vet hur man ska hantera situationer som uppstår, och vi har flera spanare för att få ytterligare ögon.
Men hur lär man sig att köra en kyrka?
— I slutänden spelar det ingen roll att det är en kyrka när den ska transporteras, det handlar mer om hur kravbilden ser ut. Det är det som har studerats med Veidekke under flera år, för att veta hur strukturen beter sig tillsammans med trailern.
Kyrkan väntas anlända till sin slutdestination i nya Kiruna centrum under onsdagseftermiddagen.