Folksam har tittat närmare på de 16 700 barn, cirka 15 per dag, som tvingats uppsöka akutsjukvård efter olyckor i svensk vägtrafikmiljö under åren 2021–2023.
Cykelolyckor är allra vanligast bland barn upp till 15 år, medan de omåttligt populära elsparkcyklarna ligger bakom elva procent av alla olyckor.
Hjälmanvändning hög men låg
Och i fallen med elsparkcyklar saknade barnen som skadades hjälm i 51 procent av fallen.
— Totalt sett dominerar cykelolyckor i alla åldersgrupper utom i gruppen 15–17 år, där är det mopedolyckor som sticker ut, säger utredaren Helena Stigson.
— Tittar man på åldersgruppen 7–14 år så är det den som är mest drabbad av olyckor med elsparkcykel, 16 procent av alla olyckor är elsparkcykelolyckor, fortsätter hon.
I Sverige är det lagkrav på hjälm för barn under 15 år, men trots det saknade 15 procent av alla barn under 15 år som skadades i cykelolyckor hjälm vid skadetillfället.
— Hjälmanvändningen är hög, men samtidigt fortfarande för låg. Bland elsparkcyklar ännu lägre, säger Stigson och berättar att bältesanvändningen bland barn i bil är hög, men:
— Vart tionde barn som skadades i bilolyckor var obältat, det behöver vi verkligen jobba med.
Mest lindriga skador
Skador på armar och ben dominerar, men de yngsta drabbas oftast av ansiktsskador. Den stora majoriteten av skador var lindriga men årligen kommer drygt 250 barn drabbas av skador som leder till bestående men.
— Generellt sett är det fler pojkar som skadas, de är mer risktagande. Merparten av olyckorna är singelolyckor. Skulle man titta på polisrapporter skulle siffrorna se annorlunda ut, man ska komma ihåg att polisen inte åker ut på exempelvis en singelolycka på cykel, säger Stigson.