På måndag presenterar regeringen sin budget för 2026. Där ingår även bilagan som visar klimateffekten av regeringens politik.
Där framgår att regeringen kommer att missa EU:s klimatmål 2030 med 5,8 miljoner ton koldioxid. Det är ett betydligt sämre läge än när förra årets budget presenterades. Då räknade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) med att Sverige skulle klara målet med viss marginal.
Räcker inte
De åtgärder som regeringen föreslår och aviserar i budgeten 2026 räcker inte för att sluta gapet. Tillsammans minskar de utsläppen med 1,5 miljoner ton fram till 2030, bedömer regeringen. Då räknar man in förslag på en elbilspremie riktad till landsbygden, som ännu inte införts, mer pengar till Klimatklivet för att bygga fler laddstolpar och miljökompensation för järnvägstransporter.
Effekten nästa år beräknas till minskade utsläpp på 111 000 ton koldioxid.
Orsaken till det oväntat stora gapet är att utsläppen från biltrafiken ökat mer än väntat, samtidigt som elektrifieringen bromsat in.
I en intervju med SvD tidigare i veckan går Pourmokhtari till hård attack mot Naturvårdsverket, som i april bedömde att utsläppsökningen skulle vara betydligt mindre än vad de sedan rapporterade till regeringen i juni. Pourmokhtari säger sig vara förbannad och att detta försvårat arbetet med att ta fram klimatpolitik.
Missar alla mål
Men redan i förra årets budget flaggade Naturvårdsverket för att det fanns stora osäkerheter i prognoserna och presenterade därför två scenarier. Klimatministern fick då mycket kritik för att regeringen utgick från det mest optimistiska scenariot som mest sannolikt.
Precis som i tidigare klimatredovisningar klarar Sverige inte heller något av de nationella klimatmålen. Men att missa EU:s klimatmål 2030, som främst handlar om transporter och jordbruk, kan bli kostsamt. Länder som missar målet kan få betala böter.
Ett ytterligare sorgebarn för svensk del är kraven på Sverige när det gäller skogen, i den tungvrickande EU-lagstiftningen LULUCF. Där ligger Sverige i dag långt från målet, men regeringen försöker påverka EU i synen på hur den svenska skogen ska hanteras.