Nyheter24
Annons

Missar alla klimatmål – ”Gigantisk utmaning”

Publicerad: 19 sep. 2025, kl. 05:30
Uppdaterad: 19 sep. 2025, kl. 14:42
Klimatminister Romina Pourmokhtari (L). Arkivbild Foto: Pär Bäckström/TT

– All klimatpolitik innebär målkonflikter och den här regeringen kommer inte att ta beslut som gör att det kraftigt skadar svensk skogsproduktion eller gör det kraftigt dyrare för svenska familjer i vardagen, säger EU-minister Jessica Rosencrantz (M).

Gigantisk utmaning

Enligt Rosencrantz är det en ”gigantisk utmaning” Sverige står för om man både ska klara det så kallade ESR-målet, som framför allt gäller utsläpp från trafiken och uppvärmning av hus, samt kraven på inlagring av kol i skog och mark i den tungvrickande EU-lagstiftningen LULUCF.

Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) tror att målet för transportsektorn kan nås. Men skogsmålet ter sig ouppnåeligt.

— Det handlar, ungefär, om stoppad avverkning under ett år. Det är inte ett alternativ för den här regeringen, säger Pourmoktari.

– Det är ett vägval som Sverige inte kan göra, understryker Rosenkrantz.

Hon anser att oppositionen måste göra klart för väljarna hur man tänker sig klara målen.

Ta hänsyn

Båda säger att Sverige för intensiva diskussioner med EU-kommissionen om att sänka kraven för skogen på Sverige – hänsyn borde tas till torka, angrepp av granbarkborre och ökad efterfrågan på träråvara efter Rysslands invasion av Ukraina.

Annons

Om båda målen ska klaras är det ett gap på, mycket grovt räknat, utsläpp på 70 miljoner ton koldioxidekvivalenter som ska slutas till 2030.

När regeringen presenterar sin budget för 2026 på måndag ingår även bilagan som visar klimateffekten av regeringens politik. Den redovisningen har TT tagit del av.

Där framgår att gapet till EU:s klimatmål för transporter och jordbruk 2030 är 5,8 miljoner ton koldioxid, men räknar man in de åtgärder som föreslås i budgeten för 2026 minskar gapet till 4,3 miljoner ton till 2030. De åtgärder som regeringen föreslår och aviserar i budgeten 2026 räcker inte för att sluta det gapet.

Och för skog och mark-inlagring av kol rör det sig om klart över 60 miljoner ton, med dagens förutsättningar.

Förra året räknade klimat- och miljöministern med att Sverige skulle klara transportmålet med viss marginal.

Missar alla mål

Men redan i förra årets budget flaggade Naturvårdsverket för att det fanns stora osäkerheter i prognoserna och presenterade därför två scenarier.

– Vi har bara fått ett scenario presenterat för oss, hävdar Pourmokhtari.

Rättad: I en tidigare version av texten angavs en felaktig siffra för med hur många ton regeringen missar det klimatmål som inbegriper transporter.

Fakta: Klimatmål

Sveriges övergripande klimatmål är att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären senast år 2045.

Ett etappmål är att utsläppen år 2030 bör vara 63 procent lägre än utsläppen år 1990.

Ett annat etappmål är att utsläppen från inrikes transporter, förutom inrikesflyg, ska minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010.

EU:s så kallade ESR-åtagande för 2030, som främst omfattar transporter och jordbruk, innebär att Sverige ska minska utsläppen med 50 procent år 2030 jämfört med 2005.

Källa: Regeringen

Kommentarer

Annons
Annons
Annons