– All klimatpolitik innebär målkonflikter och den här regeringen kommer inte att ta beslut som gör att det kraftigt skadar svensk skogsproduktion eller gör det kraftigt dyrare för svenska familjer i vardagen, säger EU-minister Jessica Rosencrantz (M).
Gigantisk utmaning
Enligt Rosencrantz är det en ”gigantisk utmaning” Sverige står för om man både ska klara det så kallade ESR-målet, som framför allt gäller utsläpp från trafiken och uppvärmning av hus, samt kraven på inlagring av kol i skog och mark i den tungvrickande EU-lagstiftningen LULUCF.
Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) tror att målet för transportsektorn kan nås. Men skogsmålet ter sig ouppnåeligt.
— Det handlar, ungefär, om stoppad avverkning under ett år. Det är inte ett alternativ för den här regeringen, säger Pourmoktari.
– Det är ett vägval som Sverige inte kan göra, understryker Rosenkrantz.
Hon anser att oppositionen måste göra klart för väljarna hur man tänker sig klara målen.
Ta hänsyn
Båda säger att Sverige för intensiva diskussioner med EU-kommissionen om att sänka kraven för skogen på Sverige – hänsyn borde tas till torka, angrepp av granbarkborre och ökad efterfrågan på träråvara efter Rysslands invasion av Ukraina.
Om båda målen ska klaras är det ett gap på, mycket grovt räknat, utsläpp på 70 miljoner ton koldioxidekvivalenter som ska slutas till 2030.
När regeringen presenterar sin budget för 2026 på måndag ingår även bilagan som visar klimateffekten av regeringens politik. Den redovisningen har TT tagit del av.
Där framgår att gapet till EU:s klimatmål för transporter och jordbruk 2030 är 5,8 miljoner ton koldioxid, men räknar man in de åtgärder som föreslås i budgeten för 2026 minskar gapet till 4,3 miljoner ton till 2030. De åtgärder som regeringen föreslår och aviserar i budgeten 2026 räcker inte för att sluta det gapet.
Och för skog och mark-inlagring av kol rör det sig om klart över 60 miljoner ton, med dagens förutsättningar.
Förra året räknade klimat- och miljöministern med att Sverige skulle klara transportmålet med viss marginal.
Missar alla mål
Men redan i förra årets budget flaggade Naturvårdsverket för att det fanns stora osäkerheter i prognoserna och presenterade därför två scenarier.
– Vi har bara fått ett scenario presenterat för oss, hävdar Pourmokhtari.
Rättad: I en tidigare version av texten angavs en felaktig siffra för med hur många ton regeringen missar det klimatmål som inbegriper transporter.