Den svenska befolkningen utgörs av ungefär lika delar män och kvinnor. Men 57 procent av alla som syns i reklam är kvinnor, enligt rapporten Rättvisaren, som Mediekompaniet ligger bakom.
Medan de män som är med i reklamen är mer jämnt fördelade över åldrarna är det vanligare att kvinnan som representeras är ung.
Personer med synliga funktionsnedsättningar förekommer i princip inte alls i de 500 reklamannonser som analyserats.
Fastän 60 procent av svenskarna är överviktiga, enligt Folkhälsomyndigheten, är de flesta som syns smala. Däremot har antalet personer som inte är vita ökat i reklamen sedan utbudet analyserades år 2020.
En annan förändring sedan 2020 är att kvinnor och män numer avbildas på ett mer likartat sätt. Både kvinnor och män upplevs vara ”i kontroll” och skildras i allvarliga sammanhang. Antalet annonser med pappor har också ökat på fem år, medan mängden samkönade föräldrar som visas fortsätter vara i princip helt frånvarande.
Drygt 1 000 personer har också intervjuats, som del av undersökningen. De flesta säger att de sällan kan identifiera sig med personerna på reklamen, men omkring hälften uppger att de inte ser det som ett problem.