Många tycker om och föredrar till och med de digitala tjänsterna, men långt ifrån alla, enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2025.
13 procent menar att apparna i stället försvårar bokningar – inte minst då man behöver rådgöra med vården inför en bokning. Man pekar även på problem med att komma till rätt läkare, att det är svårt att uttrycka sig i skrift eller att e-tjänsterna saknar heltäckande svarsalternativ.
Många avstår
Så många som 23 procent säger att de har avstått från att boka läkarbesök eftersom e-tjänsterna är för svåra.
— För mig är det en väldigt hög siffra, att nästan en av fyra svenskar säger att ”nej men då struntar jag i det”, säger Måns Jonasson.
Anmärkningsvärt är att detta går igen i alla åldrar, såväl äldre som yngre säger att de avstår från läkarbesök av den anledningen.
Det som är tydligt i frisvaren är att människor känner sig vilsna och inte vet hur de ska använda apparna, säger Måns Jonasson.
— För mig tyder det på att man har designat tjänster som ska spara pengar, men då kanske man bortser från att en stor andel patienter inte fått kontakt med vården i den utsträckning de vill.

Fler använder AI
I rapporten framgår även att svenskarnas AI-användning fortsätter att öka – och att många ersätter vanliga sökmotorer med chattrobotar, som Chat GPT. Internetstiftelsen talar om ett möjligt ”paradigmskifte” i internetvanorna.
— I rapporten citeras en ung kille som säger att ”Google ger mig länkar men AI svarar på riktigt”. Det är väl precis den känslan jag tror folk har. Problemet är att svaret behöver inte alltid vara sant.
I takt med att AI-användningen ökar måste vikten av källkritik framhållas, säger Måns Jonasson.
I frisvaren framgår att många har helt andra känslor för chattrobotarna än för vanliga sökmotorer. En kvinna beskriver Chat GPT som den ”bästa relationscoachen”, som har räddat hennes äktenskap och gjort henne till ”en bättre fru och människa.”
Måns Jonasson varnar samtidigt för att komma AI-kompisarna för nära.
— Flera säger att de laddar upp röntgenbilder eller vårdjournaler och ber chatten att sammanfatta. Då drar jag i alla fall öronen åt mig och undrar om folk verkligen tänker på riskerna med att ladda upp väldigt känsligt material till de här amerikanska tjänsterna. Här finns mycket folkbildning kvar att göra.