Totalt handlar Trafikverkets nationella planförslag för 2026–2037 om 1 171 miljarder kronor.
— Utöver mer pengar på infrastruktur så är regeringen fast besluten att vi behöver få ut mer infrastruktur för pengarna, säger Andreas Carlson på en pressträff.
Specifika projekt
Ungefär hälften av de nästan 1 200 miljarder kronorna väntas gå till underhåll och andra hälften till utveckling.
I planen har 20 miljarder kronor frigjorts för 27 projekt som enligt Trafikverket har ”större nytta”.
Där listas i fallande prioriteringsordning bulleråtgärder vid Lommabanan Söderåsbanan, en ny isbrytare, förbättrad trafikplats vid Rotebro, en plankorsning i Knivsta och Tomteboda bangård i Stockholm – som de fem främsta.
Åtgärder som utgår
Det framgår även i planen att en del tidigare planerade satsningar utgår, däribland på Malmbanan mellan Boden och Gällivare, även det planerade dubbelspåret på sträckan Sundsvall C–Dingersjö (delen Kubikenborg–Dingersjö) och dubbelspår utanför Växjö.
— Flera objekt som vi nu föreslår behöver omprövas eller lyftas bort, där har förutsättningarna förändrats under tiden, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.
Generaldirektören nämner även delar av Ostkustbanan, Maria–Helsingborg där det föreslås ”omtag”.
Tar tid
När det gäller underhållet av landets järnvägar, som kritiserats från flera håll, säger Maiorana att planen är att ”vara ikapp till 2050”.
— Det kommer ta tid, säger han och fortsätter:
— Det går att göra snabbare men då kan vi inte släppa fram lika mycket trafik som vi gör.
När det gäller vägnätets underhåll är ambitionen att underhållet ska betas av fram till 2037.
Trafikverkets plan ska fastställas av regeringen under kommande vår.
— Det är för tidigt att svara på om jag köper det (planen) rakt av, säger Carlson och hänvisar till remissrunda som ska pågå under hösten.