De så kallade hinkkontona, som öppet annonserar illegal alkoholförsäljning till ungdomar på sociala medier, har funnits i flera år. I rapporten från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) uppgav 16-procent av de svarande 16- och 18-åringarna att de någon gång hade handlat alkohol från hinkkonton.
Det var något fler killar (19 procent) än tjejer (15 procent) som uppgav att de hade gjort det.
”Ser ut som Smirnoff”
Sara Kristensson, en av rapportförfattarna, beskriver att det i huvudsak verkar vara ett fenomen som finns i storstäderna.
— Det är där det finns en marknad, säger hon.
Tydligt är även att kontona kommer tillbaka trots att de stängs ner.
— Det är väldigt cyniskt. Kontona blir spärrade och dyker sedan upp igen.
Hon har själv varit ute med nattvandrare och sett de flaskor som ungdomar får tag på via kontona.
— Det ser ut som Smirnoff exempelvis, och barnen tror att det är det riktiga märket, men det är ju inte det.
Vanligast på Snapchat
Den vanligaste sociala medier-plattformen för att handla på hinkkonton var enligt CAN-rapporten Snapchat.
Under både fredag och lördag kväll har flera ungdomar från Stockholmsområdet fått föras till sjukhus efter att druckit sprit de tros ha fått tillgång till via sociala medier.
Vid båda tillfällena har ungdomarna uppvisat symtom som stämmer överens med isopropanol-förgiftning. Ämnet används bland annat för att rengöra elektronik. Symtom som kan uppstå om man får i sig den är berusning, lågt blodtryck, kräkningar och buksmärtor.