Varannan svensk har utsatts för digitala bedrägeriförsök eller bluff-sms, visar en ny undersökning gjord av Ipsos på uppdrag av Postnord. 18 procent uppger att de blivit lurade och gått på bedrägerierna.
Nu väntar julhandel och Black Week (som inleds 24 november), vilket innebär en högtid för både vanliga människor – men också för bedragarna.
Så känner du igen en oseriös webbshop
- Produktnamn är felaktigt översatta eller märkligt formulerade.
- Priserna är onormalt låga.
- Ingen svensk kontaktinformation finns, exempelvis adress eller telefonnummer.

Postnord: "Bedragarna passar på"
Under de kommande veckorna, som är de mest intensiva när det kommer till shopping, jobbar tjuvarna hårt. Bedragarna skickar ofta falska leveransmeddelanden för att lura mottagaren, och utger sig då för att komma från Postnord, DHL eller något annat logistikföretag.
– När paketvolymerna skjuter i höjden passar bedragarna på. De sprider falska länkar och meddelanden i sina försök att lura konsumenter. Därför gäller det att vara sunt misstänksam, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Bedragarna blir allt mer sofistikerade, men e-handel ska vara trygg och enkel. Vår roll är att ge konsumenterna de verktyg som behövs för att själva kunna se igenom bluffar. En kombination av teknik, kunskap och sunt förnuft är det bästa skyddet.

Postnords tips för att undvika bedrägerifällor
- Använd Postnords app för att säkert se alla meddelanden direkt från oss.
- Var vaksam med mejl och sms som verkar komma från Postnord. Vi skickar normalt inte länkar till betalsidor, förutom vid varor från länder utanför EU.
- Kontrollera alltid länkar innan du klickar – och tveka inte att kontakta kundservice om du är osäker.
- Öppna aldrig bilagor från okända avsändare.
- Svara inte på meddelanden du misstänker är bluffar. Väntar du inte på ett paket från utlandet är risken stor att meddelandet är falskt.
- Granska logotyper, stavning och avsändaradresser – små fel kan avslöja en bluff.
- Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, är det sannolikt en bluff.
- Lämna aldrig ut personliga uppgifter som lösenord, kortnummer eller BankID.
- Om du misstänker att du utsatts för bedrägeri: spärra ditt kort, byt lösenord och kontakta polisen omgående.




