Nyheter24
Annons

Så ska parisarna möta extremvärmen

Publicerad: 19 nov. 2025, kl. 06:10
Alexandre Florentin sitter i Paris kommunfullmäktige och är en av initiativtagarna till rapporten "Paris vid 50 grader". Han gläds åt fler bilfria gator och träd men tycker att omställningen går för långsamt. Foto: Petra Hedbom/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Smältande asfalt, luftkonditionering som slutar fungera, mobilsystem och järnvägar som blir obrukbara. När temperaturen i den europeiska metropolen Paris stiger till 50 grader är detta troligen vad som väntar.

Enligt forskningen går uppvärmningen i Europa dubbelt så snabbt som det globala genomsnittet – och i Paris är extremhettan påtaglig. I juli i år hölls skolor stängda eftersom säkerheten inte kunde garanteras när graderna klättrade uppåt 40. Paris har också en högre överdödlighet på grund av värme än andra städer i Europa, enligt en Lancetstudie från 2023. Värst drabbade är de äldre.

Paris stad har satsat stort på trädplantering som en del i att rusta för uppvärmningen. Här förbereds en så kallad stadsskog vid Place du Colonel-Fabien.
Paris stad har satsat stort på trädplantering som en del i att rusta för uppvärmningen. Här förbereds en så kallad stadsskog vid Place du Colonel-Fabien.

Politisk samsyn

Utöver ett direkt hot mot hälsan får extremvärmen fler effekter.

Annons

— När skolor tvingas stänga måste barnens föräldrar stanna hemma från sina arbeten, vilket påverkar en rad andra funktioner i samhället, säger Alexandre Florentin, som har bakgrund som miljöingenjör och sitter i Paris kommunfullmäktige för De gröna.

— Just nu har vi en bred politisk förankring för omställning men det är val i vår, så vi får se, säger han.

Paris har genomgått en rad omfattande förändringar de senaste åren. Anne Hidalgo, stadens borgmästare sedan 2014, har haft grön omställning som en paradfråga och hyllas av många som avgörande för arbetet. Det handlar både om att minska utsläppen och att skapa förutsättningar att leva i staden vid höga temperaturer. Det grävs och planteras. Cykelbanorna blir allt fler.

— Här ska det bli vad vissa kallar en stadsskog. Jag skulle kanske mer kalla det för några buskar, säger Alexandre Florentin med ett snett leende vid Place du Colonel-Fabien.

Badplatser och parker

Stadsskogarna är en del av planen för att ge svalka och binda koldioxid. Inför OS 2024 planterades över 25 000 träd. En annan del är att förbättra vattenkvaliteten och ordna offentliga badplatser i floden Seine så att parisare kan svalka sig.

Annons

— Hållbarhet handlar också om det sociala. Att enkelt kunna ta sig till och från butiker, sjukvård och nöjen utan att behöva sitta en timme i bilen, säger Catherine Gall, chef för ett forskningslabb vid Sorbonnes handelshögskola IAE.

Catherine Gall vid IEA Sorbonne, Paris. Hon jobbar bland annat med den så kallade 15-minutersstaden (se faktaruta).
Catherine Gall vid IEA Sorbonne, Paris. Hon jobbar bland annat med den så kallade 15-minutersstaden (se faktaruta).

Hennes grupp forskar om hur städer och samhällen kan organiseras och planeras för att det ska vara hållbart ur flera aspekter. Hon berättar om det som kallas 15-minutersstaden där det ska vara möjligt att enkelt ta sig till sådant som butiker och skola till fots eller med cykel. Hon lyfter Batignolles, ett område i Paris med gamla industribyggnader och övergivna järnvägsspår som nu är en park.

— Det som gynnar klimatet gynnar människorna, det gynnar fysisk och psykisk hälsa och nu verkar beslutsfattare börja förstå det.

Parisarna har också svurit över förändringen. Bilfria zoner och borttagna parkeringsplatser har enligt kritiker genomförts för snabbt och utan tillräcklig dialog. De menar att åtgärderna slår hårdast mot pendlare och bilister med relativt låga inkomster.

— Men min bild är att det ändras så fort stadsdelarna blir mer levande, det gynnar alla. Men det är avgörande med lokal förankring och att fråga de som bor och vistas här om deras behov. Och att det finns en plan för hur vi ska förvalta och ta hand om det vi planterar. Det är en av de frågor jag driver nu, halvdöda träd och plantor vill ingen ha, säger Alexandre Florentin.

Parc Clichy Batignolles var tidigare ödemark och övergivna industrier. Nu finns både promenad- och joggningsstråk, lekplatser och vattensystem.
Parc Clichy Batignolles var tidigare ödemark och övergivna industrier. Nu finns både promenad- och joggningsstråk, lekplatser och vattensystem.
Place de Catalogne, en av de trafiktyngda platser i Paris som omvandlats till grönområde. Syftet är att binda koldioxid och sänka utetemperaturen i området under varma dagar.
Place de Catalogne, en av de trafiktyngda platser i Paris som omvandlats till grönområde. Syftet är att binda koldioxid och sänka utetemperaturen i området under varma dagar.

Fakta: Paris klimatplan

Första versionen antogs 2007, nuvarande plan 2018.

Syftet är att göra Paris klimatneutralt och motståndskraftigt mot klimatförändringar.

Målen är bland andra att få bort alla lokala växthusgasutsläpp till 2050.

Åtgärder:

Energieffektivisering av byggnader.

Kraftigt minskad biltrafik – fler cyklar, gångstråk och kollektivtrafik.

Stora satsningar på solenergi och lokal energiproduktion.

Fler träd och gröna ytor för att klara värmeböljor och skyfall.

Koldioxidkompensation för kvarvarande utsläpp.

Resultat hittills:

Utsläppen i Paris minskade med 25 procent mellan 2004 och 2018.

Stadens koldioxidavtryck har minskat med cirka 20 procent.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons