Budmopeder är numera ett vanligt inslag i Stockholms stadsmiljö. De samsas med cyklisterna på cykelbanor, och många av dem drivs fortfarande med fossila bränslen.
Nu uppmärksammar ett 20-tal läkare att nära exponering för avgaser från mopeder kan innebära hälsoeffekter, rapporterar SvD.
Vill byta ut fossildrivna mopeder
Gregory Palega, specialistläkare i internmedicin på Karolinska sjukhuset, betonar att avståndet mellan fordon och person är avgörande.
– Det är stor skillnad om man cyklar bakom en moped på en cykelbana, jämfört med om mopeden kör på gatan bredvid, säger Palega till SvD.
Läkarna vill att företagen byter ut fossildrivna mopeder mot eldrivna. Palega säger samtidigt att risken inte är hög men heller inte försumbara, och att symtomen kan dröja ett eller två dygn efter exponering.
Det är hälsoriskerna
De hälsorisker läkarna lyfter kopplas främst till inandning av små partiklar, så kallade PM2,5.
Dessa partiklar kan ge bland annat inflammation i lungorna och, vid högre exponering, astmaanfall, hjärtinfarkt eller stroke.
Palega förklarar att han själv ibland undviker uteserveringar under varma, vindstilla dagar med mycket mopedtrafik.

Företagen siktar på mer fossilfritt
Wolt uppger att de har cirka 300 kurirer som kör moped i Stockholm och planerar att erbjuda eldrivna mopeder till rabatterat pris våren 2026, enligt uppgifter från SvD.
Wolt har även ett "Better cities program", som syftar på att hjälpa leveranserna bli mer miljömedvetna.
Foodora säger att cirka 70 procent av deras leveranser med cykel eller moped i Stockholm, Göteborg och Malmö redan är fossilfria. Alla mopeder som ägs av företaget är elektriska, men vissa kurirer väljer att köra sina egna mopeder.
Foodora skriver även i ett pressmeddelande att de har en vision om att uppnå 100 procent fossilfria leveranser senast 2027. Företaget meddelar också att de planerar att fasa ut alla tvåtaktsmopeder och ersätta dem med elcyklar och elmopeder.
Uber Eats uppger att de siktar på utsläppsfria leveranser i större europeiska städer senast 2030 och globalt senast 2040.
Svårt att mäta
Hur stor den faktiska risken är för den enskilda individen är svår att mäta, eftersom symtom kan dröja och många faktorer påverkar hälsan.
Samtidigt finns det vetenskapligt stöd för att PM2,5-partiklar kan påverka luftvägar och hjärta.




.jpg)
