Både utredaren Åsa Lundkvist och gymnasie-, högskole- och forskningsminister Lotta Edholm (L) pekar på att barn och ungdomar mår allt sämre.
— Den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar har utvecklats till ett samhällsproblem, säger Lotta Edholm på en pressträff.
Tidsfrist
Mot den bakgrunden har Åsa Lundkvists uppdrag varit att föreslå hur elevhälsan kan arbeta bredare och mer effektivt. Ett av huvudförslagen är att skärpa kraven på kommuner och fristående skolor med en tidsfrist – en slags vårdgaranti.
— Det ska vara möjligt för elever som till exempel känner att ”jag har ont i magen eller sömnsvårigheter”, att få hjälp inom sju dagar, säger Åsa Lundkvist.
Dessutom ska de återkommande hälsokontrollerna utökas. Eleverna ska vara garanterade hälsobesök eller hälsosamtal minst åtta gånger under grundskole- och gymnasietiden.
Ökad bemanning
Huvudmännens ansvar utökas också genom att rektor på varje skola ska skapa en bemanningsplan för elevhälsan, alltså bedöma personalbehovet, utifrån en analys av elevernas behov. De yrkesgrupper som är aktuella är skolläkare, skolsköterska, psykolog, hälso- och sjukvårdskurator och specialpedagog eller speciallärare.
Vidare införs en bestämmelse om en miniminivå på hur ofta elevhälsans olika yrkesgrupper ska finnas på plats på skolan och alltså kan möta eleverna ansikte mot ansikte.
Enligt förslaget ska exempelvis skolsköterska vara på plats varje vecka, psykolog varannan vecka och skolläkare varje månad. Syftet med förslagen är att göra elevhälsan lika tillgänglig för alla elever, oavsett var i landet de bor.
Mer personal
Sammantaget kräver detta en rejäl personalförstärkning. Kostnaderna för detta skulle enligt utredningen uppgå till 1,1 miljarder kronor per år.
— Det visar bara att elevhälsan har varit underdimensionerad, skulle jag säga, och att väldigt många barn och ungdomar inte får den hjälp som de behöver i det system vi har i dag, säger Lotta Edholm.
Tidigare har utredningen, i ett delbetänkade, lämnat förslag om stödinsatser för elever som halkat efter eller har problem att hänga med i undervisningen.




