Nyheter24
Annons

Ny lag föreslås – Skatteverket kan logga in i din bokföring

Publicerad: 27 nov. 2025, kl. 10:28
Skatteverket och bokföring.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Det digitala Sverige förändrar snabbt hur företag sköter sin administration. Allt fler använder molnbaserade system för både bokföring och lagring av räkenskapsmaterial, och utvecklingen har gjort det smidigare än någonsin att hålla ordning i ekonomin. 

Samtidigt väcker den snabba digitaliseringen frågor om kontroll, säkerhet och myndigheternas möjligheter att följa upp regelverket. Regeringen har tagit ett nytt kliv mot en ny lagstiftning – vad gäller och hur påverkas företagare?

Foto: Jessica Gow/TT

Ny lag föreslås – kan träda i kraft 2026

I en ny lagrådsremiss föreslår regeringen att det nuvarande förbudet mot att låta Skatteverket koppla upp sig via telenät vid kontroller ska tas bort. I dag betyder det i praktiken att myndigheten inte får ansluta från sina egna datorer till företagens bokföringssystem för att granska materialet. 

Annons

Med det nya förslaget skulle Skatteverket i stället kunna gå direkt in i företags bokföring och räkenskapsmaterial, även när allt ligger i molnbaserade tjänster.

Bakgrunden är att digitala bokföringstjänster numera är standard för de flesta företag, samtidigt som nuvarande regler hindrar Skatteverket från att ta del av materialet utan att företaget först skapar en kopia. Detta skapar både administration och ökar risken för överföringsfel, något som regeringen nu vill komma bort från. 

Foto: Janerik Henriksson/TT

Bakgrunden? Mindre administration

Enligt förslaget ska Skatteverket få koppla upp sig direkt mot ett företags digitala lagringsplats och hämta den information  som behövs för kontroll av skatter, moms och deklarationer. Syftet? Både företag och myndigheter ska spara tid och minska risken för att material försvinner eller manipuleras när det exporteras. 

Annons

Myndigheten ska även kunna ta del av elektronisk information via internet i de fall ett företag inte samarbetar, vilket innebär att bevissärkningsreglerna anpassas efter den digitala verkligheten. 

Foto: Johan Nilsson/TT

Så ska Skatteverket kunna logga in

  • Vad? Förbudet mot att granska via telenät tas bort. Skatteverket får använda egna datorer för att koppla upp sig mot företags digitala bokföring, även i molntjänster. 
  • När? Tidigast från 1 april 2026, om riksdagen säger ja. 
  • Vad kan kontrolleras? Bokföring, verifikationer, huvudbok och annat räkenskapsmaterial som behövs för att kontrollera skatter och moms. 
  • Gäller det mig? Ja, om du driver företag och är bokföringsskyldig, även enmansbolag, enskild firma, frilansare och influencers. 
  • Vad ändras inte? Bokföringsskyldigheten: du måste fortfarande spara räkenskapsinformation i minst sju år och hålla ordning i bokföringen.

Källa: Regeringen

Foto: Janerik Henriksson/TT

Lagändringen föreslås träda i kraft 1 april

Trots de nya arbetssätten förändras inte bokföringsskyldigheten i sig. Företag måste fortfarande följa samma lag som tidigare, och spara verifikationer i minst sju år och se till att bokföringen hålls ordnade och uppdaterade. 

Om lagförslaget går igenom föreslås de nya reglerna börja gälla den 1 april 2026. För företagen innebär det i praktiken mindre administration, men också att den digitala bokföring måste vara i sin ordning, inte bara när det är dags för bokslut eller deklaration. 

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons