Under en presskonferens i dagarna presenterade Baltic Marine Technical Investigation Group (BMTIG) en ny rapport om att Estonia förliste efter en kollision.
På presskonferensen presenterades en film som visade på hur kollisionen kunde ha gått till. Man menade att den typen av skador som fartyget hade bara hade kunnat uppkomma genom en kollision med något stort, som ett annat fartyg.
– Vår utredning visar att den energi som krävs för att orsaka de dokumenterade skadorna och hålen på Estonias styrbordssida, 140-180 megajoule, inte finns när hon slutligen, efter att först ha gått ned med aktern i botten, lägger sig på botten. Det krävs en högenergihändelse uppe på ytan, en kollision med en massa på 3 000 till 7 000 ton i en hastighet av 9 till 14 knop för att generera de skador som dokumenterats på styrbords sida, säger Lars Ångström, kommunikatör för BMTIG, till tidningen Fokus.

Undersökningen testa flera olika scenarion
I den nya rapporten som presenterade hade man testa flera olika scenarier. Både en kollision med visiret, med en container, med ett mindre fartyg och med ett större fartyg. Men endast en kollision med ett större fartyg kunde leverera den energi som är en förutsättning för skadorna som Estonia faktiskt har.
Efter den nya utredningen kunde BMTIG konstatera att hålen i fartygsskrovet inte uppkommit som en följd av bottenkontakt med sten.
– Detta är en vetenskapligt gjord utredning där samtliga slutsatser stöds av fysikaliska beräkningar. Modellerna är reproducerbara med givna parametrar och uppfyller kravet på transparens. Alla grunddata, beräkningar och matematiska formler är publicerade och utredningen är därmed reproducerbar, säger han.

BMTIG hävdar att deras utredning är tillförlitlig
BMTIG har använt samma beräkningsmässiga värden som SSPA, VINNOVA, HSVA och JAIC och refererar samtidigt till den nya fotogrammetrin och bildmaterialet. De menar därför att undersökningen är tillförlitlig och inte någon slags "konspirationsteori".
Nu hoppas BMTIG att en ny utredning ska göras av berörda myndigheter.
– Att berörda myndigheter tillsätter en ny utredning för att klarlägga vad Estonia kolliderade med, säger Lars Ångström till Fokus.




