Tisdagens förslag om en revidering av det tidigare införda förbudet har pressats fram efter hård kritik från tunga biltillverkarländer som Tyskland, Italien och Tjeckien.
Enligt kommissionen handlar det om att hjälpa inte bara miljön, utan även industrin och konkurrenskraften.
”Det här paketet blir en livlina för den europeiska bilindustrin”, skriver industrikommissionären Stéphane Séjourné i ett pressmeddelande.

"Flexibilitet"
EU:s medlemsländer och EU-parlamentet drev våren 2023 igenom att alla nya bilar som säljs i EU från år 2035 måste vara utsläppsfria.
Det vill man nu ändra så att tillverkarna i stället måste uppfylla ett mål om 90-procentiga utsläppsminskningar från avgasrören. Återstående 10 procent tillåts så länge tillverkarna använder sig av mer miljövänligt stål, tillverkat i EU, eller med hjälp av e-bränslen eller biobränslen.
”I dag kliver vi in för att garantera en framgångsrik ren framtid för bilsektorn. Vi inför flexibilitet för tillverkarna och i gengäld måste det kompenseras med grönt stål och användandet av hållbara bränslen”, skriver klimatkommissionären Wopke Hoekstra i pressmeddelandet.
Små elbilar
Bilmärken som före 2034 börjar tillverka särskilda ”små elbilar till överkomligt pris” – max 4,20 meter långa – kan dessutom få tillgång till särskilda ”superkrediter”.
I tisdagens paket ingår även att utsläppsmålet till 2030 för skåpbilar sänks från 50 procent till 40 procent och att nationella mål ska införas för antalet låg- och nollutsläppsfordon bland firmabilar.
Kommissionens förslag ska nu i vanlig ordning behandlas och godkännas av EU-parlamentet och EU:s ministerråd.




