När mobiltelefoner används dagligen och i alla möjliga syften är det lätt att glömma deras allra viktigaste funktion – larmsamtal. Och inte är det många som provar om det är möjligt att ringa 112 på en mobiltelefon innan de köper den.
Konsumentverket har nu gått ut med en varning för mobiltelefoner som kan ringa vanliga samtal – men inte larmsamtal.
Konsumentverket går ut med varning – mobiler kan inte larma
Dessa mobiltelefoner uppdagades då Konsumentverket fick information om att flera företag säljer mobiltelefoner som inte kan larma 112 – utan att själva veta om det. Än så länge vet inte heller Konsumentverket vilka modeller som det gäller.
"I dagsläget är det PTS och operatörerna som har information om vilka modeller som saknar möjligheten att nå nödnumret 112 genom operatörens egna nät. Den informationen har inte offentliggjorts", skriver de på sin hemsida och fortsätter:
"Det finns därför stora risker att konsumenter kommer att köpa telefoner som sedan inte kommer kunna användas."
Kan inte stoppa försäljningen
Konsumentverket framhåller att de inte kan stoppa försäljningen av dessa mobiltelefoner – och därför uppmanar de nu konsumenter att själva höra av sig till operatören det gäller för att kontrollera möjligheten att kontakta larmcentralen.

PTS, Post- och telestyrelsen, har förelagt Tele2, Telenor och Tre att kontakta användare som berörs och blockera dessa telefoner från sina nät, skriver Konsumentverket. Totalt ska det röra sig om 70 000 telefoner, enligt PTS:s siffror.
"Mobiler som blockeras enligt PTS förelägganden kan inte användas alls för kommunikation via mobilnätet. Det gör telefonen i princip obrukbar", förklarar Konsumentverket vidare på sin hemsida.
Samtliga drabbade telefoner är rustade för 4G.




