I måndags, den 1 december, genomfördes en omfattande blockering av mobiltelefoner hos operatörerna Tre, Telenor och Tele2. Detta efter ett akut beslut från Post- och telestyrelsen (PTS) som kommunicerades så sent som den 21 november.
Anledningen? Tiotusentals 4G-telefoner har visat sig ha allvarliga brister när de ska ringa nödnumret 112. Istället för att ringa via 4G skickar modellerna samtalen via 3G-näten – nät som nu är nedstängda hos alla operatörer utom Telia. Det innebär att nödsamtalen riskerar att inte kopplas fram alls.
2G- och 3G-näten avvecklades 1 december 2025
Bakgrunden till det hela är avvecklandet av de gamla mobilnäten. För att operatörerna ska kunna bygga ut det blixtsnabba 5G-nätet och göra 4G mer stabilt, måste de gamla 2G- och 3G-näten bort.
Beskedet om att Telia och Tele2 skulle avveckla sitt gemensamma 3G-mobilnät kom redan 2018, och tidigare i år stod det klart att 1 december är datumet att räkna ner till.
När avvecklas 2G- och 3G-nätet?
December 2025: Telenor, Tre och Tele2 släcker ner sina 2G- och 3G-nät.
December 2025: 3G-nätet släcks ner av samtliga operatörer.
Slutet av 2027: Telia planerar att behålla sitt 2G-nät till slutet av 2027.
.jpg)
Kritik mot PTS: Beslutet kom ”fem i tolv”
Nu riktas kritik mot PTS och hur de hanterat nedsläckningen av de gamla mobilnäten. Informationen om att mobiler skulle blockeras kommunicerades ut den 21 november – och bara tio dagar senare trädde beslutet i kraft.
Nu medger myndigheten att processen har haft brister.
– Det är olyckligt att vi behövde fatta ett beslut fem i tolv och gå direkt till ett föreläggande om att blockera mobiltelefonerna, det är inte så vi brukar jobba, säger Jonas Wessel, avdelningschef på PTS, till SVT.
Han konstaterar att myndigheten "brustit till viss del" och hoppas på bättre planering och kommunikation med operatörerna framöver.
Sprillans nya mobiler blir obrukbara
Ilskan hos de drabbade konsumenterna är stor. SVT Nyheter uppger att de mottagit hundratals mejl från upprörda personer de senaste dagarna, bland annat från en kvinna som bara hann äga sin nya mobiltelefon i två veckor innan den blockerades och blev obrukbar.
Kritiker menar att PTS borde ha sett detta komma. En liknande situation utspelade sig nämligen i Australien för över ett år sedan när de stängde sina 3G-nät.
Jonas Wessel håller med om att myndigheten borde haft bättre omvärldskoll, men menar samtidigt att operatörerna bär en del av skulden.
– Samtidigt fick vi inte heller den här informationen från operatörerna i våra möten med dem, och de har tidigare inte heller kommunicerat den till sina kunder. Här har vi ett delat ansvar, säger han till SVT.

Så kontrollerar du din mobil
Många svenskar kan nu behöva kontrollera sin mobil – att kunna ringa 112 utan hinder kan vara skillnad på liv och död. Nyheter24 har tagit fram en checklista nedan som du kan utgå ifrån.
Är du osäker? Kontakta din mobiloperatör för att få vidare hjälp.
Checklista - så kontrollerar du din mobil
Är du osäker på om din telefon kommer klara sig nu när 2G- och 3G-näten släcks? Här är checklistan för att se om du kan ringa och nå 112 i framtiden.
1. Kolla efter "VoLTE"/4G-samtal. För att kunna ringa när de gamla näten försvinner måste din mobil klara av att skicka samtal via 4G-nätet (så kallad VoLTE).
Har du iPhone? Gå till Inställningar -> Mobilnät -> Alternativ för mobildata -> Röst och data. Se till att "VoLTE" är aktiverat.
Har du Android? Gå till Inställningar -> Anslutning/Mobilnät. Leta efter en knapp för "VoLTE" eller "4G-samtal" och slå på den.
2. Håll utkik efter samtal från din operatör.
PTS har beordrat mobiloperatörerna att...
- Identifiera vilka mobiltelefoner som berörs.
- Informera kunder som använder mobiltelefonerna i fråga.
Det är även bestämt att operatörerna ska blockera alla telefoner som inte kan ringa 112, trots 4G-uppkoppling, den 2 februari 2026.
Mobiltelefoner som kräver någon slags åtgärd från 1 december för att kunna ringa 112, till exempel att SIM-kortet behöver tas ut, kommer blockeras redan 1 december.
Källa: Post- och telestyrelsen




