Är det en Monark-cykel som står parkerad där? Och är det en slump?
Är det en Monark-cykel som står parkerad där? Och är det en slump? - Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

SVT kan börja med produktplacering

Nu kan varor börja exponeras mot betalning i statstelevisionen.


På söndagen, den 1 augusti, trädde en ny radio- och tevelag i kraft. Den tillåter bland annat att Sveriges Television börjar sälja plats i programmen till företag som vill att deras produkter ska synas i de egenproducerade programmen.

Lagen möjliggör för alla kanaler att släppa in kommersiella företag i svenskproducerade program. Men förändringen är störst för SVT som enligt sitt sändningstillstånd är förbjudna att sända reklam.

Det enda kravet är att tittarna informeras om vilka produkter som förekommer mot betalning både före och efter programmet.

Och även om SVT säger att de förhåller sig avvaktande till de nya reglerna utesluter de inte produktplacering i kanalens program.

– Vi ska vara försiktiga med våra resurser och se till att avgiftsbetalarna får valuta för sina pengar. Om det visar sig vara okej med produktplacering ska vi naturligtvis inte avstå från det. Vi kan inte på det här stadiet avhända oss något som skulle tillföra pengar till program, säger Kent Wennström, chef för programsekretariatet på SVT, till Sydsvenskan.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!