Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Så ska Wimp ta lyssnare från Spotify

1 av 4

PONTUS LUNDAHL / SCANPIX

2 av 4

3 av 4

4 av 4

Nyheter | 16/05/2011 16:11

Struntar i gratis. Erbjuder skräddarsydda spellistor. Fokus på ljudkvalité.

Lanseringen har kommit smygande. Men den nya musiktjänsten Wimp verkar definitivt kunna bli den första riktiga Spotifyutmanaren i Sverige.

– Antalet användare har fördubblats sedan nyår, säger informationschefen Kristin Breivik Eldnes till Nyheter24.

Betyder det här att Spotifys monopol på digital, legal musik redan börjar bli ett minne blott?

Spotiy - det självklara valet?

Spotify har i princip totaldominerat marknaden för digital, legal musik. Trots att det finns andra tjänster har ingen varit ett lika självkart val som Spotify. Smidigheten, enkelheten och funktionaliteten tillsammans med gratisdelen har gjort att tjänsten totaldominerat marknaden. Men kanske också därför att de slutit avtal med alla stora skivbolagen. Avtal som av somliga ses som tvivelaktiga och av andra som ren oligolpolbildning från skivbolagens sida.

I början av 2011 lanserades den norska musiktjänsten Wimp i Sverige. Med den stora skillnaden att det inte finns någon gratisdel. I stället betalar du 99 kronor i månaden och får inte bara ta del av streamad musik utan också av skräddarsydda musiklösningar. Wimp har nämligen en redaktion som väljer ut och sätter ihop spellistor till användarna. Sedan lyssnar du på den streamade musiken utan att störas av reklamavbrott.

– Vi har under 2010 bara sett början på vad som blir framtidens sätt att konsumera musik. Vi tror att den som effektivt lyckas guida och inspirera människor i alla dessa miljoner låtar och som dessutom hittar de smidigaste sätten att erbjuda mervärde kommer att vinna i längden, säger Gunnar Sellæg, vd för WiMP:s ägare Aspiro, i ett pressmeddelande.

Schibsted största ägare

Men Wimp är också den enda tjänsten, förutom Spotify, som slutit avtal med de stora skivbolagen. Troligtvis har det varit enklare att sälja in tjänsten då den är helt prenumenerationsfinansierad.

Enligt Kristin Breivik Eldnes, informationschef på Aspiro, betyder det att de då får mer pengar att fördela.

–  I Norge ifrågasätts om reklamstreaming ger tillräckligt mycket. Vi har helt bortsett från det och kommer inte att ha någon gratisdel. För att kunna överleva på sikt behöver man goda relationer med skivbolagen, säger hon till Nyheter24.

Hur skiljer sig Aspiros avtal med skivbolagen från Spotify?

– Jag kan förstås inte gå in på hur avtalen är uppbyggda. Men Aspiro är börsnoterat i Sverige och ägandet är fördelat på ett stort antal ägare. Den som vill köpa aktier kan göra det.

Så skivbolagen äger inte andelar av Aspiro, på samma sätt som de gör av Spotify?

– Nej, inte alls. Vad jag vet äger inga skivbolag aktier hos oss.

Aspiro.com går det att läsa sig till att den norske mediejätten Schibsted är största delägare. Och i en pressrelease görs det klart att de kommer att bli allt mer aktiva i företaget. På bolagsstämman som hålls på torsdag kommer bland annat Schibsteds CFO (Chief Financial Officer) Trond Berger föreslås som ny styrelseordförande.

På Wimps hemsida har ni en stor banner med texten: "Importera spellistor från Spotify till Wimp" - vad har ni fått för reaktioner på det?

– Vi har bara fått positiva reaktioner från våra användare. Detta var också den mest efterfrågade funktionen. Vi har lanserat en Spotify-import i ett första steg, längre fram kommer vi också lansera import från iTunes och andra musiktjänster, säger Kristin Breivik Eldnes.