Efter kritikstormen - "somalisk pirat"-utklädnad kan plockas bort
Maskeraddräkten "somalisk pirat" blev snabbt en snackis. Och företaget som säljer den är lika snabba med att backa.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
År 2005 anklagades glassföretaget GB:s reklam för nya glassen "Nogger Black" för att vara rasistisk, bland annat av antirasistiska organisationen Centrum mot rasism, CMR. Reklamen bestod av budskapet "Nogger+lakrits=sant", skrivet med krita på asfalt.
Glassen drog in inför 2007.
SVERIGE. Under onsdagen uppmärksammades en maskeraddräkt på sajten Partykungen. Dräkten, som kallas "somalisk pirat", består bland annat av en "brun vadderad topp med muskulösa armar och bröst". Det dröjde inte länge innan det länkades flitigt till sajten från bland annat Twitter och andra internetforum och produkten ifrågasattes.
"Det här tar ju blackface till en lite annan nivå. Jag saknar ord. Hjärnan knögglar sig.", skrev P3-programledaren Johanna Koljonen i en tweet.
När Nyheter24 når Partykungen, som säljer dräkten, är de ödmjuka inför kritiken.
– Jag kan förstå om folk tar illa upp och om det är så kommer vi självklart att plocka bort den, säger Joel Svensson, som är inköpsansvarig på Partykungen, till Nyheter24.
"Vi trodde det skulle vara lugnt"
Maskeradutklädnaden har plockats in från företagets leverantör i England och funnits på sajten i ett par månader. Enligt Svensson har 30 exemplar sålts.
– I England hade den inte fått några större reaktioner, så vi trodde det skulle vara lugnt, säger han.
Klarar Partykungen av stormen?
Den stora frågan nu är om företaget backar direkt eller om de är förberedda på den storm dräkten kan innebära på till exempel sociala medier.
– Vi jobbar mycket med sociala medier och det är viktigt för oss att människor länkar till sajten för att den är bra, inte för att de ogillar en produkt. Vi ska göra vårt bästa för att hantera det här, säger Joel Svensson.