Buss eller spårvagn - vad är egentligen bäst, effektivast och billigast för Stockholms invånare?
1 av 3
Buss eller spårvagn - vad är egentligen bäst, effektivast och billigast för Stockholms invånare? - Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX
Utbyggnaden av spårvagnslinje 7 har kritiserats för att vara onödig då sträckan redan trafikeras av buss och tunnelbana.
2 av 3
Utbyggnaden av spårvagnslinje 7 har kritiserats för att vara onödig då sträckan redan trafikeras av buss och tunnelbana. - Foto: Dan Hansson / SvD / SCANPIX
3 av 3
- Foto: LEIF R JANSSON / SCANPIX

SL avvisar den hårda spårvägskritiken

Efter att ha fått ta emot flera kängor inför stundande spårvägssatsningar säger SL nu att det handlar om "en stor missuppfattning".


Wennerholms spårvägsvurmande

SL-ordföranden Christer G Wennerholm (M) har ofta anklagats för att sitta på dubbla stolar när det kommer till spårvägsbyggandet i Stockholm. Han är även ordförande i föreningen Spårvagnsstäderna, som "arbetar för att det ska bli lättare att bygga spårvägar".

Utbygget av spårvagnslinje som förr gick från Norrmalmstorg till Waldemarsudde att även innefatta streckan mellan Sergels Torg och Norrmalmstorg blev 67 procent dyrare än vad man från början trott.

När det stormat som mest har många, däribland en hel del journalister, klagat på hur svårt det varit att få tag på Wennerholm för en kommentar.

STOCKHOLM. "SL kan lika gärna bjuda nya resenärer på taxi". Det skriver trafikkonsulten Göran Tegnér på företaget WSP Sverige på DN:s Stockholmsdebatt på onsdagen.

Han har räknat ut att spårvägssatsningarna i "Spårvägs- och stomnätsstrategi Etapp 1 Centrala delen av Stockholmsregionen" (som nu skickats ut på remiss) skulle kosta 40 miljarder kronor men ändå bara öka resandet inom kollektivtrafiken med en procent.

"SL skulle lika gärna kunna bjuda dessa nya resenärer på en taxiresa på 15 kilometer varje dag under 40 år för samma belopp", skriver Tegnér.

– Han har gjort någon egen uppskattning av kostnaderna, säger SL:s pressekreterare Jesper Pettersson till Nyheter24.

Pettersson menar att det är alldeles för tidigt att ens säga något om den plan som nu skickats ut i en remissversion.

– Det är inte en plan som säger "det här ska byggas". Det är i ett senare skede som det ska fattas beslut om varje enskild satsning och då ska man också utreda kostnaderna, säger han.

Spårväg, bussar eller både och?

Tegnér tar i sin debattartikel också upp den eviga kampen mellan bussar och spårväg i innerstan.

"En annan allvarlig svaghet är att remissversionen lämnar missvisande uppgifter om alternativa trafikslags, främst moderna bussars, kapacitet och förmåga att tillgodose reseefterfrågan", skriver han.

Jesper Pettersson medger att SL mycket gärna satsar på utbyggnad av spårvagnstrafiken.

– Men det ena utesluter inte det andra. Vi har dessutom mycket bussar redan idag. Det blir en missuppfattning att vi bara satsar på spårvagn, säger han.

Han påpekar också att SL mer än gärna ser att bussar får fler prioriterade filer och signaler, två saker som Tegnér också efterfrågar.

De ska nu diskutera inom företaget om de väljer att skriva någon replik på debattartikeln.

/
/
SL
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Kriminellt kapital värt miljoner stoppat

Expert om Iran-Israel: Möjligt att det lägger sig

Den förmodat israeliska attacken mot Iran verkar vara återhållsam och mer av en markering från Israel, enligt Mellanösternexperter. Det finns en möjlighet nu att det lägger sig, säger Isabell Schierenbeck om konflikten.

Polisen i Umeå rapporterar om trafikolycka

"Trafikolycka på Västra esplanaden i Umeå.", skriver polisen på sin hemsida.

Priset sänks på bensin och diesel – så billigt blir det

Ledande drivmedelskedjor sänker priserna inför helgen.

Ukraina: Åtta döda i nattens attacker

1 timme sedan
Minst åtta människor rapporteras ha dödats och ett tjugotal skadats i nattens ryska attacker mot Ukraina. De riktades i huvudsak mot regionen Dnipropetrovsk, enligt inrikesdepartementet i Kiev.

Högsta antalet viltolyckor på tio år

1 timme sedan
Totalt inrapporterades 64 792 viltolyckor i fjol, att jämföra med 61 999 året innan. Det är det högsta antalet viltolyckor på de svenska vägarna på tio år.