Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Lärarförbundet befarar att de nya betygen inte blir rättvisa

- 05/12/2011, 20:00 -

Ingvar Karmhed / SvD / SCANPIX

Om två veckor ska eleverna i årskurs åtta och i ettan på gymnasiet få betyg enligt det nya betygsystemet A till F. Men lärarna är inte tillräckligt förberedda för att kunna sätta betyg enligt det nya systemet, enligt Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Höstterminen är snart slut och de första eleverna ska betygsättas enligt det nya systemet,  A-F. Men än har inte lärarna fått något stödmaterial av Skolverket. Det kommer först under våren 2012 – alltså efter att den första omgången betyg ska vara satta.

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén är kritisk till hur betygsreformen inom skolan är genomförd. Hon menar att lärarna inte har förberetts. Trots att det nu är fler lärare än någonsin som ska sätta betyg och att många av dem aldrig har gjort det tidigare.

– Med ett helt nytt betygssystem borde stödmaterialet vara på plats. Med så många lärare som ska sätta betyg efter ett nytt system så är framförhållning viktigt, säger Eva-Lis Sirén till Nyheter24.

"Lärarna måste få mer tid"

Eva-Lis Sirén menar att lärarna fått alltför lite tid till att sätta sig in i det nya betygsystemet och att det kan leda till att betygen inte blir rättvisa.

– Ska det bli bra måste kommunerna och de fristående skolorna ge tid för samtal lärare emellan. Lärarnas största bristvara är just tid. Som det är nu så bäddar det inte för en likvärdig och rättvis bedömning.

"Man har satsat för lite på lärarnas förutsättningar"

Sirén anser dock att själva roten till problemet inte ligger hos Skolverket.

– Nej, det här beror på att så många reformer ska i sjön som är underfinansierade. Då får vi den här situationen på Skolverket; man hinner helt enkelt inte med, säger hon.

Mattias Ragert, presschef på Skolverket, säger att Skolverket arbetat hårt med att informera landets lärare om det nya systemet.

- Vi har gjort väldigt mycket för att lärare och rektorer ska få kunskap om det nya betygssystemet. Pusselbiten som saknas och efterfrågas är ett stödmaterial med elevexempel. Dessvärre är vi inte klara med det, säger Ragert.

Borde inte stödmaterialet ha funnits inför betygsättningen?

– Det hade förstås varit mycket bättre om vi hade kunnat få fram stödmaterialet med konkreta elevexempel redan nu. Vi förstår att lärarna efterfrågar det, säger Ragert.