Singlars nätjakt på kärleken - en jätteaffär

- 23/05/2012, 16:07 -
Fem av de största sajterna omsätter tillsammans 200 miljoner kronor om året - en siffra som ökar.
1 av 4

Fem av de största sajterna omsätter tillsammans 200 miljoner kronor om året - en siffra som ökar.

Bertil Ericson / SCANPIX

Bild från en singelkryssning arrangerad av Spraydate 2006.
2 av 4

Bild från en singelkryssning arrangerad av Spraydate 2006.

MALIN HOELSTAD / SvD / SCANPIX

Dejtandet på nätet har blivit allt vanligare - och en allt mer lukrativ bransch.
3 av 4

Dejtandet på nätet har blivit allt vanligare - och en allt mer lukrativ bransch.

ODED BALILTY / AP / SCANPIX

De största sajterna omsätter hundratals miljoner - trots att de utger sig för att vara gratis.
4 av 4

De största sajterna omsätter hundratals miljoner - trots att de utger sig för att vara gratis.

Montage / SCANPIX

NYHETER24 GRANSKAR DEL 1. Att träffa sin partner via internet blir allt vanligare även efter intåget av sociala medier. Miljoner och åter miljoner sätts i rullning i och med jakten på den rätte. Och trots att alla sajter säger att det är gratis är det få som är det i praktiken.

INTERNET. Hoppet om kärleken är för vissa en mycket lukrativ affär. När nätdejtandet allt mer blivit en del av våra liv blir sajterna fler och fler och pengar börjar rulla, trots att sajterna marknadsför sig som att de är "gratis".

Fem av de mest använda och största nätdejtingsidorna - Match.com, E-kontakt, Mötesplatsen, Shake my world och Spraydate - omsätter tillsammans drygt 200 miljoner kronor varje år.

Match.com, en av världens största nätdejtingsajter, ägs av multinationella Meetic som bara under det första kvartalet 2012 omsatte 383 miljoner kronor.

Utger sig bara för att vara gratis

De som tjänar allra mest, Mötesplatsen, gör det genom att erbjuda extrafunktioner och bättre tillgänglighet för 299 kronor per användare och månad. Under 2011 omsatte företaget, som ägs av mediekoncernen Schibsted, 74 miljoner kronor. Även på Match.com kostar det 299 kronor, men för standardtjänsten.

Detta är det som upprört flest användare de senaste åren - att företagen börjar "lura" användarna att tjänsterna är gratis. På exempelvis E-kontakt kostar det så fort man vill kunna ta kontakt med andra användare. Då måste man köpa ett guldmedlemskap. På samma sätt fungerar Mötesplatsen och Shake my world.

Fler och fler utmanare

Det finns dock fler och fler gratisalternativ. Happy Pancake är en av uppstickarna, inriktad på en yngre målgrupp, helt gratis och helt finansierad av annonser. Den har det uttalade målet att utmana betalsajterna i jakten på sökande singlar. Satsningen gick dock inte som planerat i början och företaget gick inte med vinst förrän 2010 - det fjärde året.

En miljon svenskar

Antalet nätdejtande svenskar har ökat de senaste åren. Även om det är svårt att räkna antalet medlemmar anses det handla om totalt runt en miljon medlemmar på de olika dejtingsidorna. Den genomsnittliga medlemmen är 30-50 år och bor i en storstad.