Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
50
reaktioner idag

Tråd på Coops Facebook-sida spårar

En tråd har spårat ur på Coops Facebook-sida efter att en kommentar med kritik mot företagets nya reklam publicerats. "Det blir bara värre och värre", säger Hans Kullin, ansvarig för sociala medier på Coop Marknad.

Liam, var är du?

Liam, var är du?

Hallå? Liam?

Hallå? Liam?

Jaså, där är du!

Jaså, där är du!

Liam tagen på bar gärning. Det som verkade vara ett barn, var i själva verket fadern. Tossigt.

Liam tagen på bar gärning. Det som verkade vara ett barn, var i själva verket fadern. Tossigt.

Inte så kul alls, tycker Hanna Ri.

"Hej Coop! Jag såg precis er senaste reklamfilm på TV4. Den där en kvinna med ett litet barn på magen fyller en kundvagn samtidigt som hon ropar på Liam. Man ska tro att Liam är en liten grabb men han visar sig vara kvinnans vuxna man som har lekt på verktygsavdelningen medan kvinnan har skött veckans inköp. Jag tycker att det är så otroligt tråkigt att ni måste spela på gamla trista könsroller i den här reklamen."

Så ser delar av den kommentar ut, som just nu sitter och samlar på sig likes på Facebook. Men den samlar på sig annat också. Tråden som följer kommentaren har gått från att diskutera huruvida Coop förespråkar könsroller till att klanka ner på och kommentera användarnas åsikter. 

– Ja, det blir bara värre och värre, säger Hans Kullin, ansvarig för sociala medier på Coop Marknad, till Nyheter24.

– Men vi har skyldighet att ta bort kommentarer som kan anses kränkande och jag har koll på tråden hela tiden, säger han.

I nuläget har kommentaren som kritiserar Coop för den senaste tevereklamen, fått 6 098 likes och 1 731 kommentarer. Några mer seriösa än andra.

"Hade det varit Ica, då jävlar!"

"Det var då fan vad man många VITA KRÄNKTA MÄN det var här."

"Började mer reagera på hur illa och respektlöst folk bemöter personen som skrivit inlägget att jag helt kom av mig med vad det från början handlade om!"

"Stockholm i mitt hjärta... la la la la la la la la... någon som ska på Oktoberfest imorrn på Söder?"

Men själva kritiken då, hur bemöter Coop den?

Informationsdirektör Magnus Nelin sitter i bilen när Nyheter24 når honom. Han har också haft koll på tråden under dan och säger att Coop själva har varit med och kommenterat.

– Vi har svarat personen som skrev till oss att det inte var meningen att gå över gränsen på något sätt, utan tanken är att reklamen ska skildra vardagen på ett varmt och humoristiskt sätt. 

Magnus Nelin poängterar att man tar till sig kritik och kunders olika åsikter. Att en diskussion, som nu handlar om jämställdhet och könsroller pågår i tråden, ser Coop som en positiv sak.

– Vi vill inte göra en reklam som går obemärkt förbi men samtidigt vill jag poängtera att vi heller inte är ute efter att provocera. Men åsikter är bra, vi gillar att dialog förs mellan medlemmar och kunder. 

Nyheter24 undrar: Tycker du Coops reklam är kränkande?