Lördag 8 Maj
Stockholm

Uppfinnaren drar igång en insamling – för sin trekantiga korv

Martin Wande med sin trekantiga korv.
1 av 4
Martin Wande med sin trekantiga korv. Foto: Tre Korv
Tanken är att företag ska kunna göra reklam för sig själva på förpackningen.
2 av 4
Tanken är att företag ska kunna göra reklam för sig själva på förpackningen. Foto: Tre Korv
En korvdemonstration.
3 av 4
En korvdemonstration. Foto: Tre Korv
Du slipper rinnande ketchup och senap.
4 av 4
Du slipper rinnande ketchup och senap. Foto: Tre Korv

Martin Wandes uppfinning var en trekantig korv som lättare kunde anpassas till korvbröd. Efter sin medverkan i tv-programmet Uppfinnarna gick produktionen slöare. Nu söker han hjälp – genom donationer.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Vem är en uppfinnare?

En uppfinnare hittar en lösning på ett allmänt problem men för att kunna kalla dig för uppfinnare måste du ha patent på din uppfinning. 

Kända uppfinnare: Marie Curie, Nikola Tesla, Leonardo da Vinci

Vill du bidra?

På sajten Fundedbyme kan du donera pengar till Martins korvar.

NYKVARN. Den runda korven är ett minne blott om uppfinnaren Martin Wandes, 37, själv får välja. Martin var med i TV4:s program "Uppfinnarna" under hösten 2012 där han blev en av åtta semifinalister bland 1 200 tävlande från hela landet.

– Efter programmet fick vi semifinalister en summa pengar som nästan räckte bara till en patenansökan, säger Martin Wandes till Nyheter24.

Drog igång insamling

För att snabba på processen med att få ut sin korv på marknaden drog Martin igång en crowfundingkampanj, insamling, på nätet i förra veckan. 

– Alla som sparar pengar vet att det tar lång tid att spara ihop en stor summa och eftersom det är många som har efterfrågat korven tänkte jag att jag lika gärna kan be dem om hjälp.

Erbjuder annonsplats

Målet är att samla ihop 75 000 kronor för då kommer Martin kunna kicka igång produktionen. Just nu ligger han uppe i drygt 4 000 kronor.

– Som tack för hjälpen erbjuder jag dem något i gengäld. Ger man exempelvis 400 kronor så får man två biljetter till min grillfest som jag kommer anordna. 

För 10 000 kronor kan man få sin logga, namn eller annan text upptryckt på baksidan av korvförpackningen under ett helt år och på alla förpackningar.

Men om vi antar att ett företag, som du inte gillar, väljer att donera pengar för att få annonsutrymme?

– Haha, ja, det är ju ett angenämnt problem så att säga. Kul om någon konkurrent gör reklam för sina korvar.

Ett politiskt parti där deras åsikter går totalt isär med dina egna då?

– Oj, DET har jag inte funderat över. Då får man nog ta och lösa det då, säger Martin Wandes till Nyheter24.

Kommentera
Kopiera länk
Dela