Fredag 3 Dec
Stockholm

Elin trakasserades av Ikeaanställd – fick 250 kronor i kompensation

Elin trakasserades av en Ikea-anställd.
1 av 4
Elin trakasserades av en Ikea-anställd. Foto: TT Bild
Han sparade ner hennes nummer och kontaktade henne ett flertal gånger.
2 av 4
Han sparade ner hennes nummer och kontaktade henne ett flertal gånger. Foto: Ap
Elin blev skärrad och kontaktade kundtjänst.
3 av 4
Elin blev skärrad och kontaktade kundtjänst. Foto: NTB scanpix
De kompenserade henne med att dra av 250 kronor från hennes leverans.
4 av 4
De kompenserade henne med att dra av 250 kronor från hennes leverans. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Elin valde att få sina möbler från Ikea levererade med hemkörning, men mannen som levererade var påflugen och veckan senare satte trakasserierna igång.

– Jag började gråta och tyckte att det var märkligt att någon som är i ett serviceuppdrag hör av sig på det här sättet, säger Elin till Nyheter24.

Kommentera (1)
Kopiera länk
Dela
Läs mer

STOCKHOLM. För en vecka sedan var Elin, 34, på Ikea och handlade möbler som hon sedan valde att få levererade med hemkörning.

Två män kom och levererade varorna men en av männen ville inte riktigt gå än. I stället började han ställa frågor till Elin om vad hon sysslade med samt vilken musik hon lyssnade på. Hon upplevde mannen som påflugen och ville att han helst skulle lämna lägenheten. 

– Han ville inte gå ut och var väldigt frågvis. När jag skulle stänga och låsa dörren så sa han "Jaha, nu ses inte vi mer igen". Jag var inte otrevlig, men markerade att detta var ett hejdå. För mig är detta en servicegrej, säger Elin till Nyheter24.

Mannen stannade lite för länge och han var lite för trevlig för att det skulle vara normalt, men sedan tänkte hon inte mer på det.

Mottog samtal och sms från mannen

Förrän i dag – då hon mottog ett samtal från ett okänt nummer. Hon förstod nästan direkt att det var mannen som hade levererat varorna från förra veckan.

– Han ställde en massa lösa frågor, det verkade som att han hade googlat mig och talade om för mig att jag var söt. Jag tyckte att det hela var märkligt och berättade att jag hade pojkvän och ville inte prata mer. 

Elin började känna obehag över samtalet och efter att de hade lagt på dröjde det inte länge innan hon började få sms av honom. 

Rabatt på leveransen

Hon valde då att vända sig till Ikeas kundtjänst där hon till en början blev trevligt bemött.

– Jag började gråta när jag pratade med kvinnan och jag sa att jag tyckte att det var märkligt att någon som är i ett serviceuppdrag hör av sig på det här sättet och hon var väldigt förstående.

Elin blev strax därefter kopplad till en annan kvinna som inte hade samma förståelse utan beklagade det som hade hänt och meddelade att Elin kunde få 250 kronor i kompensation för det inträffade.

– Vad kul, då kostar det mig alltså 650 kronor att bli trakasserad?

Är du besviken över hur Ikea agerade?

– Jag är nojjig nu. Det är Ikeas ansvar att se till att deras anställda följer reglerna, det är det dem ska förmedla. När något sådant här händer så tycker jag inte att man ska kompensera det på det här sättet och med ett 60 sekunders samtal, säger Elin.

"Fullständigt oacceptabelt"

När Nyheter24 når Ikeas pressansvarige, Sara Paulsson, säger hon att det inte får gå till så här.

– Det här låter naturligtvis fullständigt oacceptabelt, så här får det inte gå till. Transportören får tillgång till telefonnummer men det får inte sparas eller användas på något annat sätt. Vi kommer att titta vidare på vad som har hänt, säger Paulsson till Nyheter24.


Fotnot: Elin vill vara anonym och heter något annat i verkligheten.

Kommentera (1)
Kopiera länk
Dela