SL:s dogereklam en succé – skyltar stjäls

- 30/04/2014, 13:46 -
Dogememet har blivit en snackis för SL.
1 av 4

Dogememet har blivit en snackis för SL.

SL / DDB

Such financial!
2 av 4

Such financial!

SL / DDB

En station nästan helt länsad på dogeaffischer.
3 av 4

En station nästan helt länsad på dogeaffischer.

SL / DDB

Ett exempel på doge-memet.
4 av 4

Ett exempel på doge-memet.

Glöm Fotografiska och Moderna Museets affischer. Nu gäller det att haffa en av SL:s doge-meme-plakat illa kvickt. Det kända memet gör succé i Stockholms kollektivtrafik.

För att få fler unga stockholmare att välja att åka tunnelbana i sommar går det att köpa ett kort som gäller hela sommaren. Ett koncept som funnits sen 80-talet, men som SL (Storstockholms lokaltrafik) i år bestämt sig för att marknadsföra extra.

Och det på det för unga passande sättet: internet-fenomenet doge.

Kampanjen bygger på den kända meme-hunden som började figurera på internet under 2012. Och nu verkar doge vara hetare än någonsin.

Affischer stjäls

SL:s affischer har nämligen blivit så populära att stockholmare börjat bära med sig dem hem. 

I ett pressmeddelande berättar reklambyrån DDB att det finns stationer och tåg där affischerna helt har försvunnit för att sedan visas upp som troféer på sociala medier. Även SL:s kommunikationsavdelning har uppmärksammat stationer där affischerna är borta. 

– Det är roligt att den är så uppskattad att folk snor affischerna. Jag har inte tagit med mig någon själv, men jag skulle gärna vilja ha en hemma, säger Lovisa Åbom, kommunikatör på SL.  

Kampanjen, och memet, har från olika håll fått kritik för att vara rasistisk och spela på fördomen om att asiater talar dålig engelska. 

– Det är ingenting vi funderat över så, vi hade knappt kunskap om att den var asiatisk från början. Det finns en kultur inom meme-världen att felstava och med varje ny meme omformas fenomenet och ursprungsbetydelsen blir mindre viktig, säger Lovisa Åbom. 

Men biljetterna är fortfarande dyra

SL:s sommarbiljett kostar 2 400 kronor och gäller i fyra månader. Något som också kritiserats på nätet. 

– Det är en större klumpsumma, men du sparar egentligen ett helt månadskort om du köper den här biljetten, säger Lovisa Åbom. 

Sen lanseringen i tunnelbanan i Stockholm har den uppmärksammats inte bara i Sverige utan också på internationella forum som Reddit. Alla älskar doge.