Måndag 19 Apr
Stockholm

Kvinnolobbyn tar strid mot sexistisk reklam i tunnelbanan

Nu ska sexistisk tunnelbanereklam uppmärksammas.
1 av 4
Nu ska sexistisk tunnelbanereklam uppmärksammas. Foto: Sveriges Kvinnolobby
En av affischerna som kommer från Sveriges Kvinnolobby.
2 av 4
En av affischerna som kommer från Sveriges Kvinnolobby. Foto: Sveriges Kvinnolobby
De ses ute i tunnelbanan.
3 av 4
De ses ute i tunnelbanan. Foto: Sveriges Kvinnolobby
Johanna Dahlin.
4 av 4
Johanna Dahlin. Foto: Sveriges Kvinnolobby

Under hashtagen #reklamera kan man uppmärksamma tunnelbanereklam som man anser vara sexistisk. – Det känns som att alla har väntat på det här, säger Johanna Dahlin, på Sveriges Kvinnolobby.

Kommentera (6)
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Reklamera i tre steg

1. Fota och maila reklamen till reklamera@sverigeskvinnolobby.se, eller hashtagga bilden med #reklamera.

2. Reklamera anmäler den till Reklamombudsmannen och kontaktar företaget.

3. Reklamera publicerar reklamen.

STOCKHOLM. Sveriges Kvinnolobby startar i dag en kampanj i Stockholms tunnelbana för att städa undan den sexistiska reklamen som finns där.

– Vi är så himla trötta på sexistisk reklam, speciellt i det offentliga rummet. Det blir så påtagligt med nakna kvinnokroppar och det går inte heller att undvika det på något sätt. Vi tycker att kollektivtrafiken har blivit en frizon där företag kan annonsera hur som helst. Vi vill ta utrymmet tillbaka och uppmana folk att agera mot sexistisk reklam, säger Johanna Dahlin, organisationssekreterare på Sveriges Kvinnolobby, till Nyheter24.

Lagstiftning mot reklam

Under hashtagen #reklamera kan man själv uppmärksamma reklam som man anser vara sexistisk. Kampanjen är finansierad med hjälp av crowfunding och tänkt att pågå under två veckor.

– Det största målet är att få en lagstiftning mot sexistisk reklam. Enligt vår undersökning mår nio av tio tjejer dåligt av reklamen de ser. 

"Många peppar och skriver"

Än så länge har Sveriges Kvinnolobby fått positiva reaktioner på sin kampanj.

– Vi har bara fått positiva reaktioner, det är jättekul. Än så länge är det mest i sociala medier, det är så många som skriver, peppar och tackar för att man gör det här. Det känns som att alla har väntat på det här och det är tydligt att det är många som bryr sig om frågan.

För någon som inte är insatt – finns det skillnad mellan naket och naket? Varför är det så att underklädesreklam kan uppfattas som sexistisk?

– Dels så är det en väldigt ensidig bild som presenteras – en smal, vit kvinna, ett visst typ av ideal, hon är nästan alltid sexualiserad och skjuter fram höften och brösten. Det är inte så kvinnor ser ut på gatan, säger Dahlin och fortsätter:

– Det går att göra reklam för underkläder utan den nakna kvinnokroppen. Vi vill inte förbjuda nakenhet, men vi vänder oss emot att kvinnor ständigt sexualiseras och används som blickfång för att sälja produkter.

Tycker du att det är för mycket sexistisk reklam?
Tack för din röst!
Kommentera (6)
Kopiera länk
Dela