Destination.se tar ställning med ny kampanj.
1 av 2
Destination.se tar ställning med ny kampanj. - Foto: Kvinnolobbyn
Här ersätts Sveriges kvinnolobbys kampanj mot sexism av Destination.ses sexistiska reklam.
2 av 2
Här ersätts Sveriges kvinnolobbys kampanj mot sexism av Destination.ses sexistiska reklam. - Foto: Kvinnolobbyn

Kvinnolobbyns kampanj segrade – Destination tar ställning mot sexism

Publicerades: 10 Nov 2014, 14:44

Destination.se tystar kritiken om sexistisk reklam med ny kampanj. Något som uppskattas av Sveriges kvinnolobby.


Reklamera – så gör du:

1. Fota och maila reklamen till reklamera@sverigeskvinnolobby.se, eller hashtagga bilden med #reklamera.

2. Reklamera anmäler den till Reklamombudsmannen och kontaktar företaget.

3. Reklamera publicerar reklamen.

I oktober kampanjade Sveriges kvinnolobby, under parollen #reklamera, mot sexism i Stockholm tunnelbana. Mot en vit tavla stod texten "här brukar det sitta en bild på en sexualiserad kvinna" att läsa. 

I slutet av samma månad byttes den ut mot en annons från Destination.se, där en kvinna står i baddräkt. Någon fångade själva bytet på bild vilket fick stor spridning i sociala medier och ledde till att Destination.se kritiserades.

Ny kampanj

Nu har Destination.se kommit ut med en ny kampanj i tunnelbanan med texten: "Här visas ofta en kvinna, men inte den här gången". Något som hyllas av kvinnolobbyn.

– Vi är jätteglada att de tagit till sig. Det är ett bevis på att vi nått fram, säger Johanna Dahlin, organisationssekreterare på Sveriges kvinnolobby, till Nyheter24 och fortsätter:

– Målet med reklamera är att få till en lagstiftning mot sexistisk reklam.

Tidigare utredning

År 2008 gjordes en utredning om en eventuell lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam. Sveriges kvinnolobby hoppas på att den nya regeringen ska plocka upp utredningen.

– Vårt huvudbudskap syftar till att upplysa och motverka sexistisk reklam som är ett hinder för jämställdheten i samhället, säger Dahlin. 

Vill lyssna på marknaden

Dagens Media har pratat med Bjørge Brekke, nordisk marknadschef på Reisegiganten AS som äger Destination.se, som förklarar den senaste annonsen. 

– Anledningen till att vi går ut i den här kampanjen är att vi vill att Destination.se ska vara ett inkluderande varumärke. Vi har upplevt att responsen på vår marknadsföring har varit annorlunda i Sverige än i Danmark och Norge, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Vi vill visa att vi lyssnar på marknaden och valde därför att använda den här omgången av utomhusaffischer för att visa att vi vågar tänka nytt.

/
/
Relaterat
Senaste nytt

Colombia och gerillagrupp överens om vapenvila

1 timme sedan

Färre självmord vid järnvägen

1 timme sedan
Antalet självmord och självmordsförsök inom järnvägen minskade från 90 till 71 under 2022 jämfört med året innan, enligt siffror från myndigheten Trafikanalys.

Kraftig brand i flerfamiljshus i Sundsvall

2 timmar sedan
En kraftig brand bröt ut i ett flerfamiljshus norr om Sundsvall på fredagskvällen.

Polisen i Sandviken rapporterar om brand

3 timmar sedan
"Brand i buskage", skriver polisen på sin hemsida.

Expert: Åtalet försvårar Trumps presidentchanser

igår 22:32
Åtalet mot Donald Trump riskerar att få stora negativa konsekvenser för hans fortsatta presidentvalskampanj. Det bedömer Jan Hallenberg, professor emeritus vid Utrikespolitiska institutet. Det här gör det betydligt mindre sannolikt för Trump att bli president igen, säger han.

Larm om skottlossning söder om Stockholm – en person skadad

igår 22:20
Polisen har fått in samtal om en skottlossning i Jordbro i Haninge kommun. Vittnen uppger till polisen att det finns en skadad person på platsen.

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.

Notifieringar från din stad

Slå på notifieringar för din stad för att få de senaste Blåljus-nyheterna från Nyheter24.