Nyheter24 listar nio knep att undvika stress i arbetslivet.
Nyheter24 listar nio knep att undvika stress i arbetslivet. - Foto: Anders Wiklund/Scanpix

9 tips – så hanterar du stressen på jobbet

Stress i arbetslivet är något vi ofta tampas med. Nyheter24 har listat nio knep som hjälper dig att slippa den kända väggen.


Stress på jobbet kan vara skadligt – något som alldeles för många dessvärre är medvetna om. Men nu menar stress- och arbetsmiljöforskaren Dan Hansson dock att stress inte bara medför dåliga ting trots att sjukskrivningarna ökar – enligt Hansson kan stress även bidra med positiva konsekvenser.

– Den som har hög arbetsbelastning och klarar av det kan oftast må bra. Vad som gör att den går över i negativa konsekvenser kan variera stort mellan olika personer, men ofta beror det på att belastningen från arbetet eller privatlivet blir för stor, säger han till Dagens Nyheter.

Han fortsätter:

– Den som känner att stressen tar överhand kan använda en rad olika metoder för att må bättre.

Här är nio saker du kan göra för att förhindra stressen och må bättre på din arbetsplats:

1. Andas djupt

Är du duktig på multitasking men känner dig ändå stressad? Ta tre-fyra djupa andetag. Försök även att sitta bekvämt, tänk på kroppens hållning.

2. Börja prioritera

Ge dig inte på allting på samma gång. Välj ut de saker som du måste göra och lägg det som dina kollegor dumpat på dig längst ner på din to do-list.

3. Stressad över att hinna med allting? 

Ta det lugnt. Gå ut och ta en promenad. Tio minuter till att rensa tankarna och få andas ut kommer inte att sabba din arbetsdag.

4. Ställ inte för höga krav

Självklart ska du prestera på jobbet och överträffa dig själv men inte i den mån att du går in i väggen på köpet.

5. Tydliga arbetsuppgifter

Det är aldrig kul att ägna en halv dag på ett arbete som det sedan visar sig att du missförstått helt.

6. Dubbelboka inte dig själv

Det kan verka effektivt att ha 15 möten inbokade på en och samma dag och att äta lunchen på springande fot men i längden kommer det bara leda till att du blir utbränd. Tänk efter över vad det är du bokar in dig på och om mötet verkligen är så viktigt som du tror. Tänk en gång extra.

7. Våga säga nej

Din chef kommer bli mer besviken om du tar dig an ett flertal uppdrag som du sen inte kommer kunna slutföra än om du tackar nej med en vettig anledning.

8. Våga säga ja

Det är alltid kul att uppnå sina mål. Känner du att du verkligen kan genomföra ett uppdrag ska du självklart ta dig an det. Känslan efteråt är obeskrivlig.

9. Ta hjälp

Våga be dina kollegor om hjälp när det behövs. Tjänster- och gentjänster underlättar alltid vardagen!

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Är du stressad på jobbet?
Tack för din röst!