Tisdag 26 Okt
Stockholm

7 knep avslöjade – så får butikerna dig att julhandla extra mycket

Butikerna kan sina knep för att få oss konsumenter att köpa mer.
1 av 2
Butikerna kan sina knep för att få oss konsumenter att köpa mer. Foto: TT Bild
Bra att känna till knepen när du ska köpa julklappar.
2 av 2
Bra att känna till knepen när du ska köpa julklappar. Foto: TT Bild

Julen är en av de största konsumtionshögtiderna. Här svarar två experter på vad som kan får dig att köpa mer.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Har du någon gång funderat på hur butiker får dig att köpa mer? Per Kristensson på Karlstads universitet som har forskat kring konsumentpsykologi, och hans kollega Erik Wästlund, psykolog, som har forskat kring konsumentens vanor, har svaren.

1. Ljusuppsättningen

– En del av det hela är atmosfären. Till exempel ljusuppsättningen, man riktar mer ljus på vissa varor, säger Per Kristensson till Nyheter24.


2. Dofterna

En annan viktig faktor är dofter i butiken. Till exempel så ska det lukta nybakat bröd på brödavdelningen och på avdelningen för hygienartiklar ska det lukta fräscht, tror Per Kristensson. 

– En viktig sak är dock att det inte får dofta starkt, man ska inte tänka på att det doftar. 


3. Placeringen

Enligt Erik Wästlund är placeringen av produkterna viktig. Det som folk ofta köper placerar man längst in i butiken, som till exempel mjölk i matvarubutiken. 

– Varje typ av butik måste fundera ut vad som är deras mjölk. 


4. Musiken

Musiken ska inte vara märkbar. Kunden ska inte tänka på den, utan bara få en känsla av att det är en bra butik. Sen kan musiken skilja sig beroende på åldersgrupp, säger Per Kristensson.

– I klädbutiker kan det vara mer musik med tempo på helger då det är fler 18 till 32-åringar som handlar inför kvällen.


5. Butikens utformning

Vissa butiker är utformande så  att konsumenten tvingas gå runt i en bana, som till exempel IKEA, säger både Per Kristensson och Erik Wästlund. Dessutom menar Per Kristensson att forskning visat att ju längre en kund är i en butik desto mer köper den. 


6. Rabattkuponger

Per Kristensson säger att butiker ger rabattkuponger på vissa varor för att konsumenten ska konsumera mer. Ett trick som han kallar "ge lite får mer tillbaka". Kunden får en känsla av att man tjänar in pengar och köper då mer. 


7. Säljarens beteende

En del säljare målar upp kunden till att vara något den inte är, till exempel miljövänlig. Då får kunden för sig det och kan på så lockas till att köpa en vara. Och vissa säljare försöker vara som kunden, enligt Per Kristensson. 

– Om du är kund och ska köpa skidor för att du ska åka till Österrike så kan säljaren säga att hen också varit där.

Köper du för mycket julklappar?
Tack för din röst!
Kommentera
Kopiera länk
Dela