Rumpannonsen mötte kraftig kritik – nu fälls nattklubben för sexism

Den norrköpingsbaserade nattklubben Hugos uppmärksammade annons fälls nu av Reklamombudsmannen då den anses vara sexistisk.


NORRKÖPING. Det var i början av november som en annons gällande en inbjudan till "grabbkväll" började cirkulera friskt i sociala medier. Annonsen, med nattklubben Hugo som avsändare, bestod av en bild på kvinnlig bakdel i stringtrosor samt text.

Nattklubben valde att sprida bilden med texten: "Pojkar, grabbar, killar, män, se hit! Hugo Nattklubb anordnar en kväll för bara er!" Annonsen kritiserades för att vara sexistisk från flera håll, bland annat från Sveriges Kvinnolobby.

"Bara en grabbkväll"

En bild som inte delades av Hugos vd, Nedim Ergul. 

– Jag förstår inte riktigt varför det blir sån rabalder, det är ju bara en grabbkväll. När det är tjejkväll och man hänger ut halvnakna män är det inga problem. Det här är bara en rolig bild och så gör man det väldigt stort, sa han vid tillfället till Dagens Media.

Fälls för sexism

Nu har reklamombudsmannen, RO, sagt sitt. De fäller annonsen, som anmäldes av flera personer, med förklaringen att den objektifierar kvinnor och är könsdiskriminerande. 

"Reklamombudsmannen finner att kvinnan, genom sin klädsel och det sätt som bilden är beskuren på, framställs som ett rent sexobjekt. Framställningen av kvinnan har inte någon koppling till den marknadsförda produkten nattklubb, vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet", skriver RO i sitt uttalande.

Hugos har fått chansen men inte velat yttra sig i Reklamombudsmannens uttalande.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Var det rätt att fälla annonsen?
Tack för din röst!