Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Efter alla tågkaos – SJ försämrar resegarantin

Inför nya regler
1 av 4

Inför nya regler

TT News Agency / Henrik Montgomery / TT

Det blir mindre pengar tillbaka.
2 av 4

Det blir mindre pengar tillbaka.

TT News Agency / Henrik Montgomery / TT

Förutsatt att man drabbas av förseningar.
3 av 4

Förutsatt att man drabbas av förseningar.

FREDRIK SANDBERG / TT

Vilket ju inte känns orimligt.
4 av 4

Vilket ju inte känns orimligt.

Tomas Oneborg / SvD / TT

Nyheter | 29/04/2015 07:53

Men bara om ditt tåg är försenat på grund av SJ...

SJ, SJ gamle vän – vad sysslar du med nu då? Som ni märkt så har det precis som vanligt varit en vinter och vår full av rubriker innehållande ordet tåg parat med "kaos", "strul" och "förseningar". Så SJ har bestämt sig för att göra något åt saken!

Härligt, va?

Försenade tåg
Bild: TT

Vad man gör? Man gör så att den som drabbas av förseningar helt enkelt får mindre pengar tillbaka. Enligt Sveriges Radio träder de nya reglerna i kraft den första maj och innebär bland annat att den som reser med en enkelbiljetter bara kommer att få ut den fjärdedel av den ersättning som personen skulle få idag, om förseningen beror på SJ.

Tidigare har den som blivit en timme eller mer försenad under en resa med dagtåg fått 100 procent ersättning – nu kommer det att bli 25 procent i stället, skriver Sveriges Radio. Pengar som från och med nu dessutom alltid kommer att utbetalas kontant.

Allt för att det ska bli enklare – för SJ, alltså.

– Ersättningen har varierat om det har varit vi som har varit orsaken till förseningen eller om det har varit någon annan operatör eller berott på infrastruktur. Det har också varierat om man har fått utbetalningen i form av värdebevis eller kontant utbetalning. allt det här sammantaget gjorde hanteringen komplex och långsam och det var svårt för kunderna att få en överblick när de skulle ha rätt till ersättning eller inte, säger Maricka Berggren, presskommunikatör på SJ, till Sveriges Radio.

Så sent som förra året slängde SJ iväg 50 miljoner kronor i restidsgarant till sina kunder. Men det nya regelverket är inte ett försök att minska de kostnaderna, absolut inte.

– Vi ser det snarare som en möjlighet att sänka kostnader internt. I och med att regelverket förenklas så blir det lättare för vår personal att hantera de här ansökningarna som kommer in, säger Berggren till Sveriges Radio.

De enda som blir glada är månadskortsinnehavarna som samtidigt får en bättre restidsgaranti. Det är ju kanon!

Även om vi tycker lite att det enklaste sättet att lösa det här problemet vore att få tågen att gå i tid.

Litar du på SJ?
SJ
SJ