Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Brittisk tidning ljög om övergrepp på svensk festival: "Ingen rörde mina bröst"

- 08/07/2016, 17:29
Lisen Andréasson Florman kritiserar Daily Mail efter att ha skrivit saker som inte hänt.
1 av 4

Lisen Andréasson Florman kritiserar Daily Mail efter att ha skrivit saker som inte hänt.

TT/Facebook/Daily Mail

Så här skrev Daily Mail.
2 av 4

Så här skrev Daily Mail.

Daily Mail

Under både Bråvallafestivalen och Putte i parken fick polisen in anmälningar om våldtäkter, sexuella ofredanden och sexuellt våld.
3 av 4

Under både Bråvallafestivalen och Putte i parken fick polisen in anmälningar om våldtäkter, sexuella ofredanden och sexuellt våld.

TT

Bråvalla.
4 av 4

Bråvalla.

TT

Det sexuella våldet som förekom på både Bråvalla och Putte i parken har fått en internationell spridning.

Under Bråvallafestivalen och festivalen Putte i parken fick polisen in anmälningar om våldtäkter, sexuella ofredanden och sexuellt våld. Vilket också internationella medier har rapporterat om, men när brittiska Daily Mail skrev om händelserna så verkar de ha vridit ordentligt på sanningen.

Lisen Andréasson Florman, grundare av Nattskiftet, intervjuades av den brittiska tidningen om hur hon själv konfronterades ett gäng unga män. I ett inlägg på Facebook skriver hon att männen var hotfulla eftersom de visste vem hon var och för att de ogillade att hon tar ställning. Men det skedde aldrig något sexuellt våld i konfrontationen, vilket den brittiska tidningen skriver att det gjorde.

– Ingen rörde mina bröst. Som Daily Mail påstår i sin rubrik och artikel, skriver Andréasson Florman i inlägget.

Hon fortsätter sedan med att intervjun som publicerades har fått en stor spridning genom andra olika medier.

– Brittiska Daily Mail har publicerat en sensationsartikel fylld av lögner och helt i avsaknad av faktagranskning. Tidningen har medvetet förvanskat mina citat, stulit mina privata bilder och ljugit. Allt för att bekräfta en bild som passar en agenda som inte är min. Och för att teckna en historia som inte är sann, fortsätter hon sitt inlägg med.

Daily Mail hävdar också i artikeln att det var ensamkommande flyktingbarn som låg bakom alla övergrepp som anmäldes under festivalen Putte i parken. Men det är fakta som senare dementerades av polisen.

– När man gör på det här sättet är man inte det minsta intresserad av kvinnors trygghet, tvärtom så bidrar man till utsattheten. Det är inte bara oseriöst, det är också djupt obehagligt. Medier har en viktig roll att spela i att rapportera om och sprida kunskap om mäns våld och övergrepp mot kvinnor. Men när viljan att dramatisera går ut över sanningen så är ni inte längre medier. Ni är uppviglare, skriver hon och avslutar sitt inlägg med:

– Jag hoppas att vi nu kan lämna lögnerna och ryktena i diskussionen bakom oss. Detta får bli ännu en lektion i hur viktigt det är med samtycke och respekt.

Här kan ni läsa hela hennes inlägg på Facebook.