Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Staffan hamnade hos Kronofogden – för att han hade för lång adress

- 13/07/2016, 10:19
Staffan Lakes räkningar gick vidare till Kronofogden för att adressen var för lång. Nu JO-anmäler han Transportstyrelsen.
1 av 3

Staffan Lakes räkningar gick vidare till Kronofogden för att adressen var för lång. Nu JO-anmäler han Transportstyrelsen.

Montage/TT

"Det kan ju inte vara möjligt att en myndighet agerar på det sättet. Jag vill att JO utreder det ordentligt och jag vill ha skadestånd för missen," berättar Staffan Lake för Ystads Allehanda.

Mannen på bilden är någon annan.
2 av 3

"Det kan ju inte vara möjligt att en myndighet agerar på det sättet. Jag vill att JO utreder det ordentligt och jag vill ha skadestånd för missen," berättar Staffan Lake för Ystads Allehanda. Mannen på bilden är någon annan.

TT

"Det händer då och då att folk vänder sig till mig och undrar varför Transportstyrelsen inte kan skicka försändelser till dem. Svaret jag fått är att om det finns med ett gårdsnamn så blir adressen för lång," säger Roger Svensson, mätningsingenjör och ansvarig för adresser på Ystad kommun.
3 av 3

"Det händer då och då att folk vänder sig till mig och undrar varför Transportstyrelsen inte kan skicka försändelser till dem. Svaret jag fått är att om det finns med ett gårdsnamn så blir adressen för lång," säger Roger Svensson, mätningsingenjör och ansvarig för adresser på Ystad kommun.

TT

Staffan JO-anmäler Transportstyrelsen för att ha orsakat honom skulder. De tyckte nämligen hans adress var för lång.

Staffan Lake från Snårestad utanför Ystad JO-anmäler Transportstyrelsen och kräver skadestånd. Detta efter att räkningar inte har kommit fram utan har gått till kronofogden. Enligt Transportstyrelsen beror det på att Staffan har för lång adress.

I januari fick Staffan en räkning för en obetald fordonsskatt från Kronofogden. Omedelbart betalade han räkningen, men när nästa skulle betalas i mars fick han ingen räkning, skriver Ystads Allehanda.

Efter samtal med Transportstyrelsen fick Staffan veta att hans räkningar inte kom fram – eftersom hans hemadress var för lång.

I ett brev till Jo kräver Staffan ersättning för missen och att tidigare loggar hos Kronofogden ska raderas. En ursäkt räcker inte, menar han.

– Det kan ju inte vara möjligt att en myndighet agerar på det sättet. Jag vill att JO utreder det ordentligt och jag vill ha skadestånd för missen, berättar Staffan Lake för Ystads Allehanda.

I samtalet med Transportstyrelsen framkom även att de till skillnad från Kronofogden inte lägger tid på att leta upp folk, och tar alltså inte på sig ansvaret för att breven till Staffan inte har kommit fram.

Skatteverket och Ystad kommun ställer sig också frågande om en adress verkligen kan vara för lång.

– Det händer då och då att folk vänder sig till mig och undrar varför Transportstyrelsen inte kan skicka försändelser till dem. Svaret jag fått är att om det finns med ett gårdsnamn så blir adressen för lång, säger Roger Svensson, mätningsingenjör och ansvarig för adresser på Ystad kommun, till Ystads Allehanda.