Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Kritiken mot populära Ica-reklamen: "Reagerar inte alls"

Hur står det egentligen till med jämställdheten i Icas reklamfilmer?
1 av 3

Hur står det egentligen till med jämställdheten i Icas reklamfilmer?

TT BILD / FAKSIMIL YOUTUBE

ICA-Jerry, som har valt att sluta spela in reklamfilmer.
2 av 3

ICA-Jerry, som har valt att sluta spela in reklamfilmer.

FAKSIMIL

Ica-Stig som spelas av Loa Falkman och den nya medarbetaren Abdullah eller Abbe, som spelas av Ahmad Khan Mahmoodzada från filmen Flyga drake.
3 av 3

Ica-Stig som spelas av Loa Falkman och den nya medarbetaren Abdullah eller Abbe, som spelas av Ahmad Khan Mahmoodzada från filmen Flyga drake.

Faksimil/Youtube

Nyheter | 29/07/2016 13:06

Icas reklamfilmer hyllas ofta för sin mångfald. Men enligt en studie av reklamfilmerna visar sig jämställdheten vara under all kritik.

Ända sedan november 2001 har Icas prisbelönta reklamfilmer varit en stor snackis runt om i Sverige. Karaktärerna i den rekordlånga serien har under åren blivit nästintill ikoniska.

Reklamfilmerna har hyllats för att lyfta fram minoriteter och mångfald. Däremot verkar jämställdhetsfrågan helt ha missats.

Enligt en undersökning genomförd av Malmöföretaget GenderTimer visar det sig att det förekommer tre gånger fler män än kvinnor i reklamfilmerna. Dessutom pratar männen 80 procent mer i de korta filmklippen.

– Det visar hur stark den manliga normen är i praktiken. Vi hyllar reklamsåpan för sitt inkluderande anslag men reagerar inte alls på att den ger kvinnor mindre utrymme än genomsnittet på bara 30 procent för media, säger Fredrik Eklöf, jämställdhetskonsult och en av grundarna av GenderTimer till Sydsvenskan.

Han menar också att resultatet visar hur stark den manliga normen faktiskt är i praktiken och att fenomenet inte bara är Icas fel, men att storföretag borde ta ansvar för den möjlighet de har att påverka.

Resultatet i studien baseras på mätningar som har gjorts utifrån de 359 avsnitt som finns i appen ICA Play, där reklamfilmer från de senaste tio åren finns tillgängliga.

Även den här kända klädföretaget har hamnat i blåsväder för sin sexistiska reklam tidigare – vilket bemöttes på det här smarta sättet.

Tycker du att Ica borde ta större ansvar för jämställdheten?