Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Folk är vansinnigt arga på Postnord – här är deras försvar

Postnords Facebook-sida har förvandlats till ett slagfält. Tusentals arga inlägg viner som kulor mot deras vägg. Här är företagets försvar.

När man surfar in på Postnords Facebooksida är det första som möter blicken en skrattande postanställd som pryder deras omslagsfoto. Vid en närmare anblick är det nog snarare ett hånflin. För visst är det så att Postnords gilla-sida närmast liknar ett slags sociala mediers svar på Sodom och Gomorra, ett gudsförgätet internet-näste där hat och ilska är mer vanligt förekommande än på Flashbacks forum.

"Jag är så jävla trött på er totala oförmåga..."

"Vad är de för jävla idiot ni har som..."

"Hej Postnord nu är jag riktigt förbannad..."

Så inleds tre av inläggen på Sveriges 38:e största företags-Facebooksida, som ansvarar för postutdelningen i landet. Trots sin höga omsättning och sina årliga miljonvinster är företaget tveklöst sämst på Facebook. Där får de ynka 1,2 stjärnor av fem möjliga, ett riktigt uselt betyg.

Värt att notera är att ovan nämnda inlägg skickades iväg bara den senaste timman, och på en vanlig dag kan företaget räkna med ett 70-tal ilskna klagomål.

Maria Ibsén är pressansvarig på Postnord, och hon beklagar att kunderna är missnöjda, samtidigt som hon anser att debatten kan var lite ensidig ibland.

– Det är jättetråkigt, det är jättetråkigt att folk är arga. Men folk är arga på Facebook. Det är som en sorts ventil och det är väldigt enkelt att vara arg på Facebook. Men det är klart att det är tråkigt och man gör ju inte inlägg i samma omfattning ifall man inte är nöjd, säger hon till Nyheter24.

Och arga på Facebook är verkligen inte en överdrift. Följande gick att läsa i ett inlägg från idag:


En person misstänker att Postnord avsiktligt vill att sina kunder ska hamna hos Kronofogden. Bildkälla: Skärmdump

Trots de många klagomålen, eller kanske till följd av dem, är det få som får svar på Facebook.

– Det är väldigt svårt att kommentera enskilda klagomål när man inte vet vad som ligger bakom. Det kan vara svårt att göra direkt uttalanden i enstaka fall. Ofta är det bara en åsiktsuttrycking. Det är lite svårt att bemöta en synpunkt, förklarar Ibsén.

Postnord menar nu att de har en lång väg framför sig vad gäller att återigen bygga upp ett förtroende för sina kunder. "Vi är väldigt ödmjuka inför arbetet att återfå förtroendet", säger deras pressansvariga. Men samtidigt pågår kampen hos företaget att klargöra vad som faktiskt inte är deras fel, och när det faktiskt är andra aktörer som bär ansvar för att posten ska komma fram hel och ren.

– Oftast handlar missnöjet om att man inte riktigt är helt på det klara med vad man har köpt, i form av en tjänst. Tjänsten att skicka paket är det avsändaren köper. Det är den som skickat paketen som köpt frakten av Postnord och det är det företaget som ansvarar för paketet, konstaterar Ibsén.

Den 12:e juli fick företaget 76 arga inlägg på vägg. Det är ett ganska högt antal, speciellt sett till att enbart 2 491 personer valt att gilla företaget på Facebook.

En person delar med sig av ett försenat julkort. Det skulle ha anlänt i jul, men trillar istället ner i brevlådan i juli, då snön är lika borta som Postnords förtroende.

"Vilka jävla tomtar" kommenterar en annan.

I bildspelet högst upp går att se ett axplock av arga inlägg från den senaste tiden.

Se även när en förtvivlad brevbärare plankar på tunnelbanan och grips av ordningsvakter:

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på omvärlden – både från Google Play och App Store.

Gör Postnord ett bra jobb?

Mer:

Postnord slarvade bort Jonas paket – då startade han sin egen kundtjänst