Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Klient förlorade 5 miljoner kronor – efter Postnords slarv

Robert Lindström, VD på Lawline förlorade upp mot 5 miljoner kronor åt en klient då Postnord slarvade bort hans paket.
1 av 3

Robert Lindström, VD på Lawline förlorade upp mot 5 miljoner kronor åt en klient då Postnord slarvade bort hans paket.

Privat/TT

– Jag är otroligt besviken på posten, säger han till Nyheter24.
2 av 3

– Jag är otroligt besviken på posten, säger han till Nyheter24.

TT

Samtidigt vill inte Postnord ta något ansvar för händelsen.
3 av 3

Samtidigt vill inte Postnord ta något ansvar för händelsen.

TT

Nyheter | 28/07/2017 17:02

Robert Lindström, 27, är VD på advokatbyrån Lawline. När han skickade en viktig handling till tingsrätten försvann den med posten.

På Östermalmstorg i centrala Stockholm har den lilla advokatbyrån Lawline kontor. Trots den fina adressen är sinnebilden för företaget en helt annan än champagne och skaldjursplatå.

"En riktig vardagshjälte som ställer upp för det lilla folket.", skriver en nöjd klient på deras Facebook-sida.

I bjärt kontrast, med sina 1,2 stjärnor i betyg på Facebook, står statligt ägda Postnord. Deras brevhantering ledde nyligen till att Lawline förlorade en bodelningstvist som resulterade i att en klient blev av med miljontals kronor. En källa till Nyheter24, verksam inom företaget, uppger även att Postnord är "Sveriges mest hatade företag".

Robert Lindström är VD på Lawline. När han skickade ett yttrande till tingsrätten, både via mejl och i fysisk form med posten, drabbades han av dubbel otur. Mejlet studsade tillbaka, samtidigt som brevet, liksom så många gånger förr, tappades bort av Postnord.

– Det gjorde att min klient förlorade och vi måste överklaga. Man blir ju trött, det försvårar vårt arbete. Och det är inte första gången som det händer, säger han till Nyheter24.

Lindström förklarar att, eftersom yttrandet inte kommit fram, resulterar det i att tingsrätten per automatik tar motpartens sida. Samtidigt framhåller han att det ligger hos klienten, eller i det här fallet försvaret, att försäkra sig om att handlingarna kommer fram till tingsrätten.

– Det är klart jag hade kunnat ringa och kolla, men samtidigt som jag både har mejlat och postat har inget kommit fram. Självklart ligger en del av skulden hos mig, även om jag är otroligt besviken på posten, beklagar han sig.

Mitt i sin största förändring på 400 år

När Nyheter24 når Postnord är de förstående inför besvikelsen, men oförmögna att ta ansvar för incidenten.

– Det är givetvis väldigt tråkigt när saker inte kommer fram, och extra tråkigt när det får sådana konsekvenser. Men ett brev med vanligt porto går inte att spåra. När man skickar en väldigt viktig försändelse kan man dock spåra den, förklarar Maria Ibsén, och framhåller postens betallösningar såsom rekommenderat brev.

– Rekommenderat brev fungerar inte heller, eftersom posten ändå begränsar sitt eget ekonomiska ansvar, säger dock Robert Lindström.

Han menar att kontentan blir att de varje gång måste åka till tingsrätten och lämna handlingarna personligen, en enormt tidskrävande och ohållbar åtgärd. Han säger även att byrån ringt och felanmält hos Postnord ett 20-tal gånger, hela tiden utan någon förbättring.

– Vi vill alltid ta vara på synpunkter, men vi befinner oss i en komplicerad industri. Man ska alltid känna att ens synpunkt är användbar, även om vi inte kan hjälpa personen där och då, säger Ibsén, som också skyller de många klagomålen på samhällets digitalisering.

– Postnord som företag är mitt i sin största förändring på 400 år. Det har aldrig varit så omvälvande och gått så fort som nu, förklarar hon.

Trots att företaget enligt dem själva jobbar på att skärpa sina rutiner, och även sett en förbättring den senaste tiden, hjälper det inte VD:n på Lawline.

– Konsekvensen blir att det inte går att använda posten. Andra personer i branschen har samma problem, och det händer ingenting, säger Lindström.

I det här fallet handlade det om en bodelningstvist som aldrig ens blev prövad. En klient förlorade en summa på ungefär tre till fem miljoner kronor.

– Jag är helt övertygad om att vi hade vunnit, kan Lindström iskallt konstatera.

Men den stora frågan är nog hur mycket pengar Postnord egentligen slarvat bort genom åren.

Är den här brevbäraren också trött på sin arbetsgivare? Här plankar han på tunnelbanan och dödshotar ordningsvakterna:

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Tycker du att Postnord gör ett bra jobb?