Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Postnord slarvade bort Jonas paket – då startade han sin egen kundtjänst

Jonas Nilsson blev av med tre försändelser från PostNord och upplevde att han fick dåligt bemötande via kundtjänst. Då tröttnade han helt.
1 av 20

Jonas Nilsson blev av med tre försändelser från PostNord och upplevde att han fick dåligt bemötande via kundtjänst. Då tröttnade han helt.

TT BILD/Privat

Så Jonas startade helt enkelt sin egen kundtjänst, på skoj. Det dröjde inte länge förrän meddelanden började rassla in.
2 av 20

Så Jonas startade helt enkelt sin egen kundtjänst, på skoj. Det dröjde inte länge förrän meddelanden började rassla in.

Privat

Dessutom erbjöd "Kundtjänst PostNord" väldigt generösa öppettider.
3 av 20

Dessutom erbjöd "Kundtjänst PostNord" väldigt generösa öppettider.

Privat

Jonas kommenterade också artiklar om PostNord och utgav sig för att vara PostNords egen kundtjänst. Vilket borde ha synats ganska omgående med tanke på att logotypen tillhör gamla Posten.
4 av 20

Jonas kommenterade också artiklar om PostNord och utgav sig för att vara PostNords egen kundtjänst. Vilket borde ha synats ganska omgående med tanke på att logotypen tillhör gamla Posten.

Privat

Och inte minst borde någon ha anat misstanke med tanke på de märkliga kommentarerna som folk fick från "kundtjänsten".
5 av 20

Och inte minst borde någon ha anat misstanke med tanke på de märkliga kommentarerna som folk fick från "kundtjänsten".

Privat

Att som kund få höra att en är löjlig. Tydligen inte så poppis som en kan tro.
6 av 20

Att som kund få höra att en är löjlig. Tydligen inte så poppis som en kan tro.

Privat

Även före detta anställda kommenterade under artiklar och berättade om sina upplevelser av företaget.
7 av 20

Även före detta anställda kommenterade under artiklar och berättade om sina upplevelser av företaget.

Privat

Vilket Jonas var snabb att nappa på. Aj. Hård "arbetsgivare".
8 av 20

Vilket Jonas var snabb att nappa på. Aj. Hård "arbetsgivare".

Privat

Ta åt er kritiken, eller sluta "dunka" runt plasma-TV:s. Svårt att välja sida här, för ett otränat öga kanske.
9 av 20

Ta åt er kritiken, eller sluta "dunka" runt plasma-TV:s. Svårt att välja sida här, för ett otränat öga kanske.

Det kom även in en förfrågan om en minst sagt problematisk parkering (eller snarare dumpning) av ett fordon.
10 av 20

Det kom även in en förfrågan om en minst sagt problematisk parkering (eller snarare dumpning) av ett fordon.

Privat

Något som Jonas a.k.a "Kundtjänst PostNord" förklarade på det här viset.
11 av 20

Något som Jonas a.k.a "Kundtjänst PostNord" förklarade på det här viset.

Privat

Typiskt slängig medarbetare.
12 av 20

Typiskt slängig medarbetare.

Privat

Vissa som hörde av sig var riktigt jäkla förbannade. Framför allt med tanke på det oförskämda bemötandet från "Kundtjänst PostNord".
13 av 20

Vissa som hörde av sig var riktigt jäkla förbannade. Framför allt med tanke på det oförskämda bemötandet från "Kundtjänst PostNord".

Privat

Rött kort, då reagerar "Kundtjänst PostNord" såhär moget tillbaka.
14 av 20

Rött kort, då reagerar "Kundtjänst PostNord" såhär moget tillbaka.

Ja, vem bryr sig? Inte "Kundtjänst PostNord", that's who.
15 av 20

Ja, vem bryr sig? Inte "Kundtjänst PostNord", that's who.

Privat

Många hörde av sig i samband med det uppmärksammade filmklippet där en anställd från Postnord hanterade paket vårdslöst. En fantastisk film, enligt "Kundtjänst PostNord". Säkert fem av fem brödrostar.
16 av 20

Många hörde av sig i samband med det uppmärksammade filmklippet där en anställd från Postnord hanterade paket vårdslöst. En fantastisk film, enligt "Kundtjänst PostNord". Säkert fem av fem brödrostar.

Men inget kul kan vara för evigt tyvärr. Till slut fick riktiga PostNord nys om Jonas roliga trollande, det var ju bara en tidsfråga.
17 av 20

Men inget kul kan vara för evigt tyvärr. Till slut fick riktiga PostNord nys om Jonas roliga trollande, det var ju bara en tidsfråga.

Privat

Och med den här varningen efter det uppdagade intrånget var leken slut. För den här gången, i alla fall?
18 av 20

Och med den här varningen efter det uppdagade intrånget var leken slut. För den här gången, i alla fall?

Privat

"Men jag har inte hört något från PostNord själva" säger Jonas Nilsson till Nyheter24.
19 av 20

"Men jag har inte hört något från PostNord själva" säger Jonas Nilsson till Nyheter24.

Privat

Det är inte första gången PostNord har fått kritik på sistone för uteblivna leveranser och dålig hantering av försändelser.
20 av 20

Det är inte första gången PostNord har fått kritik på sistone för uteblivna leveranser och dålig hantering av försändelser.

TT BILD

Nyheter | 29/11/2016 19:59

Jonas är inte den enda som har lackat ur på Postnord på sistone. Men hans hämnd efter flera bortslarvade paket är fullständigt briljant.

Det här med trollande på nätet är ju oftast mer skadligt än en bra och kul grej. Men någon gång ibland uppstår en alldeles speciell slags trollmagi.

Magin i det här fallet står Jonas Nilsson, "hemort Drakenbergsparken i Stockholm", för.

– Det hela började med att PostNord på kort tid slarvade bort tre hyfsad dyra vintage-bandtröjor för mig. När jag försökte reda ut det hela så tog det helt stopp i telefon hos deras kundtjänst. Jag fick inte ens prata med min brevbärare för att försöka reda ut ifall det berodde på något misstag någonstans som enkelt kunde redas ut, säger Jonas till Nyheter24.

Han uppfattar det som att det här med att få feedback från sitt lokala postkontor har effektiviserats bort. Och vid en sökning på Facebook blev det snabbt tydligt att han knappast var ensam om att efterlysa tydliga svar från Postnord.

Då föddes idén om "Kundtjänst PostNord".


Jonas registrerade en egen Facebooksida där han utgav sig för att vara PostNords kundtjänst. Han använde sig av Postens gamla logotyp från förra årtusendet, för att verkligen sålla bort de allra flesta som borde kunna syna bluffen.


– Jag började svara på folks klagomål med goddag yxskaft-svar och sen hoppas på att få roliga svar tillbaka. Jag trodde nog inte att det skulle fungera, då man såg direkt på min sida att den inte var på riktigt. Men det fungerade över förväntan.


Dessutom hade Jonas av en slump sådan tur att det bara några dagar senare började spridas en film i sociala medier föreställande en anställd på PostNord som kastade runt postpaket helt hänsynslöst.


Enligt Jonas "rasslade det till ordentligt i mailboxen" när den filmen med paketen blev viral.

– Sidan hann väl vara uppe i två till tre veckor, innan den till slut stängdes ner av Facebook, på begäran av PostNord. Men jag har inte hört något från PostNord själva, säger Jonas.

Det trolliga kundtjänstkontot är borta nu, men bilderna fick leva vidare genom Jonas i Facebookgruppen Hatklubben och nu även i bildspelet längst upp i artikeln, missa inte det.

Nyheter24 har tidigare skrivit om att PostNord har anmälts för att ha levererat värdefull sperma till fel butik – en säd story, helt klart.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Har du också upplevt problem med Postnord?