Nya lagen: Nu förbjuds muntliga avtal

- 03/09/2018, 14:42 -

På lördagen den 1 september trädde en ny lag i kraft. Lagen gör att det nu är olagligt att för försäljare att sluta muntliga avtal.

Då och då får man höra talas om hur människor utnyttjas av oseriösa telefonförsäljare. Vissa gånger handlar det om att den lurade personen inte förstått att de godkänt ett engångsköp, andra gånger kan det handla om abonnemang och prenumerationer som kostar den ovetande kunden tusentals kronor.  

Men i lördags instiftades en lag som kommer att sätta käppar i hjulet för telefonförsäljare. 

Lagen, som alltså trädde i kraft den 1 september, förbjuder nämligen försäljare att använda sig av muntliga avtal.

Enligt Clas Jörgensen, advokat på Advokatlaget i Stockholm så handlar det främst om att man vill minska lagliga tvister mellan köpare och säljare.

– Lagförslaget innebär att en näringsidkare som gör ett avtal måste se till att man får en underskrift av köparen. Genom att ha ett bevis på att en överenskommelse skett kommer man kunna reducera olika typer av tvister som kan uppkomma vid en muntliga avtal, säger Clas Jörgensen till Nyheter24.

Den nya lagen kommer också innebära att man som kund kan känna sig tryggare i sina köp. Och enligt Clas kommer lagändringen ge mer plats åt seriösa företag. 

– Det är bara positivt enligt mig. Lösningen har i syfte att stärka konsumentskyddet och på så sätt ger det också plats för fler seriösa aktörer som kommer in på marknaden. När man använder sig av skriftliga avtal får köparen tid att tänka över sitt val. 

Från och med den 1 september blev det nämligen olagligt att sluta muntliga avtal.

I praktiken innebär lagen att utringande försäljare inte längre kan sluta bindande avtal via telefon, och på så sätt hoppas man stoppa oseriös försäljning.

För att godkänna ett avtal som inte signeras på i en fysisk butik eller öga mot öga med försäljaren, måste en digital- eller skriftlig signatur göras av köparen. Om säljaren inte kan bekräfta att kunden skrivit under är avtalet ogiltigt och då är kunden inte ansvarig att betala. 

Gäller bara försäljare

Något som är viktigt att veta är att regeln inte gäller om man som kund själv ringer in till företaget.

Från och med den första september blev det också 18-årsgräns på alla solarium runtom i landet. Det innebär att det nu är brottsligt för solarieägare att erbjuda sina tjänster till kunder som är under 18 år. Läs mer om det här.

Lag
Är den nya regeln bra?