Onsdag 12 Maj
Stockholm

Stora matvarukedjan inför bonus för dig som köper vegetariskt

Nu får du bonuspoäng om du handlar vegetariskt på Hemköp!
Nu får du bonuspoäng om du handlar vegetariskt på Hemköp!. Foto: Bildkälla: Unsplash.

Klimatkrisen är ett faktum och fler och fler svenskar försöker nu leva så klimatsmart som möjligt. Även de stora konsumentvaruföretagen börjar ta ställning och vill inspirera folk till att handla mer vegetariskt.

Kommentera
Kopiera länk
Dela

I takt med att klimatfrågan växer blir fler intresserade av att försöka leva en hållbare livsstil. 

Nu involverar sig även de stora matkedjorna i frågan. Hemköps nya satsning handlar om att uppmuntra sina kunder till att handla mer klimatsmart, det rapporterar Svenska Dagbladet. 

Den nya satsningen innebär att kunden får dubbla bonuspoäng vid köp av frukt, grönt och "veckans vego". Med tiden kommer varorna som ger extra bonus att variera. 

Nu får Hemköps kunder bonuspoäng när de handlar frukt och grönt. Bildkälla: Nathan Dumlao/Unsplash.

"Slutar vi sälja kött riskerar vi att tappa kunden" 

Hemköps vd Simone Margulies berättar för Svenska Dagbladet att de inte vill komma med några pekpinnar på vad kunderna ska och inte ska äta, utan målet är att inspirera kunden till att göra hållbara val. 

– Om vi slutar sälja kött så riskerar vi att tappa vi kunden. Jag tror mer på att få med oss kunderna och inspirera dem att göra andra val, säger Margulies till Svenska Dagbladet.

Margulies säger även att det nya bonussystemet införs då forskning visar på att en tredjedel av världens klimatutsläpp är en effekt av livsmedelsindustrin.

Hemköp vill inspirera sina kunder till att handla mer hållbart. Bildkälla: Anna Pelzer/Unsplash.

Medvetna val av kunderna 

Hemköps presschef Helena Esscher berättar för Svenska Dagbladet att de inom kort kommer dela med sig av en hållbarhetsdeklaration, så att kunderna själva får se hur olika livsmedel gör avtryck på klimatet och kan göra medvetna val. 

– Vår största utmaning klimatmässigt är att ta hand om livsmedelsproduktionen och livsmedelskonsumtionen och det kommer vi inte kunna göra själva, vi behöver involvera kunden, säger Margulies till Svenska Dagbladet.

Kommentera
Kopiera länk
Dela